Friday, June 18, 2010

Wrist Corsage & Boutonniere

Title berbelittt lidah emakku (mother tongue). Ngah2.

Tapi takpe berbelit, janji nak DIY dia cam seronok sangat je! Plan nak buat boutonniere ni untuk abang-abang n abang ipar aku, wrist corsage untuk anak sedara pompuan yang ramaiiiii tu, pastu satu lagi pinned-on corsage untuk kakak-kakak, kakak ipar n sedara mara n jiran yg banyak menolong nanti...

Aku baru beli bunga tambahan untuk hand flower, pastu untuk corsage ngan boutonniere terus. Plan nak buat bunge sendiri tapi bunga yg aku tau buat cuma crepe paper flower ni yg aku wat utk engagement aritu, pastu last2 tak gune tu, so kenselll. Giler seronokkk banyak giler choice bunga kat Romantika Wangsa Maju tu! Sile berbondong-bondong ke sana sekarang!

Untuk hand flower, aku btol2 jatoh chenta ngan gambar yang bawah ni. Sorry (as usual) I couldn't give the credit to the owner, couldn't find the link anymore. Speaking london jap, in case one day dia nak saman aku tapi tak jadi setelah membaca ayat di atas :D

Cun gilerrrr.... Droool...

Tapi aku tak penah jumpe lak 'pengikat' bunga tu dalam bentuk roll, jual per meter ke cemana. Kalo jumpe pon mmg konpem mahal lah tu. Ada batu kan? Ke, metal semata tu? Tak nampak laa. Aku siap terpk nak gune tudung2 lama aku yg ada lining batu2 kilat2 tu nak kasik efek cam gambar di atas wakakaka. Tapi aritu aku terjumpe pearls yg jual per meter, so terus beli 3 meter, rasanye cun jugakkk ganti bendalah di atas. Nyam2 tak sabar nak buat...!

Lari topik! Berbalik pada corsage n boutonniere. Here are some of the ideas over the net, tapi tadek yg btol2 menyengat n unik ah...


Ni kiut kan?

 Suke tangkai dia.
Mari curik idea daun kat belakang tu, pastu maybe letak fern sket.

 Ni ada DIY dia kat marthastewartweddings.com.
Tapi susah. Sebab tu la ianya gojes.

The rest of the corsages I googled were none other than the typical ones, satu bunge besar pastu ada bunga kecik2 sikit pastu dahhh. Jadi tak perlulah aku letak lam blog aku ye.

Tapi lepas beli banyak bunga2 pink tadi, aku terjumpe paper flower yang cunnnn gilerrrr tapi senang nak buat nih! Boleh buat corsage/boutonniere gak nih! Aku copy-paste terus laa steps dia!

Step 1: Draw a spiral on a 4x4" square sheet of paper
Paper flower tutorial: step 1

Step 2: Cut out spiral along lines you have drawn
Paper flower tutorial: step 2

Step 3: Begin rolling up the spiral from the outside
Paper flower tutorial: step 3

Step 4: Keep on rolling until there's no more left to roll
Paper flower tutorial: step 4

Step 5: You're done!
Paper flower tutorial: done!

Tak sabar nak buat time wiken ni, walaupun tak sure berkesempatan ke tak. Sbb Ija nak datang for dresshunting ngan fiance dia. Mau pegi Diana Bridal kat Semua House tu lagi!

p/s: Suddenly rasa nak tukar baju kawen aku tu sbb kaler dia under normal lighting tak berapa wow laa... Bawah lampu kunen baru cun. Takut kaler dia tak 'naik' lam gambar. Kakak aku pun cakap camtu aritu wuuuuuuuu.



Jaga diri & stay pretty!

xoxo,

4 comments:

fairy said...

bunga tgn DIY from martha tu lawa.

rajinnye kamu nak buat DIY utk abg,kakak,jiran semua. cukup masa ke?

kalau aku nak buat DIY utk semua mcm tu,kena start dari skrg la jawabnya..
sebab aku pemalas..buat sikit pas tu berenti tuggu rajin baru sambung balik.

gadis jumaat said...

haha ikutkan masa, cukup aje kottt. cuma takut malas gak laa hehe. tapi rasa ok kot, nak buat simple2 je. :)

Aty Fared said...

waooww..rajin nyer u nak DIY bunge tu..!! but its look easy n beautiful rite.. :)

anyway..thanks sharing macamane nak wat wit paper roses flower tu... i pon tetibe teirngin nak wat jugak.. eerrr... senang jer kan..?? :p

gadis jumaat said...

seronok DIY... bukan komplikated sangat pon kot :)) errr paper flower tu ai blom trai lagi haha. senang je nampaknye tuhhh.. :P