Tuesday, March 2, 2010

To Petronas, With Love

Bak kate new colleague aku Reza, 27, married with one daughter, "Ko skang tengah nak membina masjid, memang akan datang banyak gilerrrrr cobaan!", bile dia tau aku dah engage n tengah prepare nak kawen.

Mmg btol sangat. Dalam pada aku mengejas bajet bulanan aku secara bes khas utk persiapan kawen, tetibe kakak aku call cakap surat dari Pet suda sampaiiii. Surat tuntutan bayaran balik study loan. Sbb aku tak dioffer bekerja ngan Pet kan.

Dulu, benda nih aku tak risau pon. Sbb Pet penah cakap, kalau tak dapat keje ngan dorang, lepas 2 tahun bleh datang interview semula sbb time tuh aku bukan lagi fresh grad, aku dah ada sikit experience yg bleh aku contribute kat dorang. Sooo, kalau after 2nd interview dapat keje ngan dorang, convertible loan tuh automatically convert jadik scholarship.

Syaratnye, 1 tahun penajaan = 2 tahun kerja ngan dorang. 

Sooo, itulah mindset aku since aku dah grad aritu. Kalau Pet anta surat suruh bayar balik loan tu, aku nak gi interview smula. Then keje ngan dorang, cuma aku harap aku still dapat buat ABAP ahhh.

Skaliiiiiii, membe aku cakap polisi tu dah dimansuhkan! Dah tadek 2nd interview pe sumer. Terpana laa aku skejap, orang dah laa nak kawen ni.... Pastu dia cakap, ayah dia yg keje kat Pet cakap, Pet tengah ada problem skang, dah buang ramai orang. Kalau tak, diorang tak bother pon suruh bayar balik. Tapi kosehahan cite tu takat wallahualam ah, kang tak pepasal aku kene saman plakkkk.

Surat tu ekceli camni:
Total sponsorship: $250k (time kat ostolia + utp)
Total to be paid: $75k
Total kalo bayar gedebuk@lump sum before 31st March: $45k

So kesimpulannye, mmg aku sebenarnye cukup bersyukur dah sbb dorang dah kasi diskaun giler dah, 30% je dari total sponsorship... Baik giler dah tu. Bersyukur sbb dorang yg sponsor aku dulu.

Cuma skang nih aku lam appeal process untuk mintak dorang consider utk aku stat bayar earliest by early 2011, sbb aku kate ngah high commitment tahun ni. Sbb nak kawen of courseeee, tapi tadeklaa aku kasiktau dorang sbb nak kawen tu tsk tsk. Dorang siap mintak slip gaji tuuu. Haihhh baru nak merasa gaji baru...

Tuhla, harapnye ada kelonggaran untuk stat bayar 2011. Sedey giler dapat surat camtu dekat2 nak kawen camni. Ntah berapalaaa aku kene bayar bulan-bulan ni... Wuuuuuuu. Lambat lagilaaaa aku nak beli umah nampak gayanye...

No comments: