Wednesday, March 11, 2009

Feline 101: How To Be A Noted Cat Strangler

Tajuk sarkastik ok. Takkan sampai kene bagitau. T_T

Aku ngah rasa tak bes smula sal kekucengs kat umah tu. Tak setel2. Few weeks yg lampau aku dah cakap bebaik kat osmet aku, "Boleh tak kalau sblm Sha kawen, suruh Shi amek smula sumer kucen2 dia?" Dia cakap, "Haa, ok ok." Pastu zaasss. Terus deafening silence yg wat topik tu terus ditutup dari didiskas lebey lanjut lagi.

So, ini dah minggu terakhir sebelum dia kawen. Tapi dia tak wat ape2 pon lagi, maka aku utarakan smula topik yg sama:

"Sha dah kasiktau Shi soh amek kucen2 dia?"
"Belum. "
"Sha rasa serba salah ke nak soh Shi amek kuceng2 dia smula?"
"Eh takla... Cuma tak berkesempatan nak suruh Shi lagi."
"Ooh yeke, sbb orang plan ngan incik bruang nak anta kucen2 tu ke SPCA kalo Shi tanak amek kucen2 dia JUMAAT NI."
"Ooo yeke... Hahaha ok ok.", dia gelak biasa-biasa. Pastu topik ditutup smula.

Aku mmg wat hati kering je cakap camtu kat dia. Aku dapat bajet, mesti dia bajet aku selfish giler, cam, pesal lak aku nak tensen2 padahal dia yg bagi makan kat kekuceng tu slama ni? Pastu time siang, Shi mmg datang tetiap hari topap ikan n bagi makan kekuceng dia tu. So nape aku lak yg tetibe tensen ni?? Timkai aa?

Allow me to explain, your honour.

1. Beta dah tak larat gi opis ngan baju berbulu kucing. Dah penat nak tanggal. Bayangkan pakai baju opis penuh bergaya, bajet bes je tetibe ada bulu kucing. Bayangkan.

2. Bile housemate aku tadek kat umah, akuuuu la gak kene kasik kuceng2 tu mkn. Kalo sekor dua takpela. Skang dah 10 eko!

3. Aku kan mementingkan privacy. So tersangatlaa tak bes bile Shi masey tetiap hari ulang-alik datang umah kitorang utk kasik makan kuceng2 tu. Aku bukan membe dia pon sblm ni.

4. Kuceng2 dia sume jenis saiko. Takut sangat kat manusia, tapi taim makan, kat manusiaaaaaa jugak yg ko mintakkk.

5. Kuceng2 dia jenis berpenyakit pon ye. Sekor jalan ngan kepala senget, kurus giler. Sekor hunchback n hencot2. Sekor lagi, fobia ngan manusia sangat2. Yg baru lahir 3 ekor tu lak cam Chihuahua muka dia. Tengokkk, aku dah salahkan fizikal dorang plak.

6. Najis kuceng banyak depan pagar umah, kekadang kalo dorang sakit, kat dalam.

7. Muntah pon slalu gak ditemui kat lantai dalam umah.

8. Rumah bau tak bes. Boipren ija pernah singgah n terus tutup idong cakap, "KakSyaaaaaa.... Bau...", walaupun aku dah warning awal2 cakap akan bau busuk. :( Terkesan aku siot ngan kelaseran bliau. Dia tak melawak, muke dia series tuan-puan. Mmg tulus abis la tu.

9. Jiran komplen (tapi cakap cam biasa je la time aku sembang2 ngan dorang) cakap kucing2 slalu masuk umah n kacau makanan yg diorang prepare untuk meniaga.

10. GANGGUAN BERTERUSAN akibat tatahan ngan ngiauan ngan muke kesian kuceng2 tu stiap kali aku makan. Tensen tau.

11. Sliper jepun selalu berlubang2 kene keruk. Pastu beli baru. Pastu lubang2 lagi.

So, tak wajar ke rasa stress aku ngan kucing2 nih??

Osmet aku tak tau wiken lepas, aku dah siap nangis2 ngan incik sayang on the phone (yes, I'm spoiled like that) sbb rasa rimassss sangat2 dahhhh tahap nak strangle dorang pastu masuk lam oven sekor2, walaupun umah tadek oven tapi sanggup tumpang umah orang T_T.

Maybe gak sbb tambah2 ngan period time tu. Pastu pk betapa Shi selfish tinggalkan kucing dia kat sini ngan alasan dia skang tinggal kat apartment, takleh bawak kucing. Pastu dia senang-lenang kat umah dia, tanpa bulu2 kat sofa, tanpa depan pagar umah bnyk najis, tanpa muntah kat lantai, tanpa muke kesian setiap kali makan!! Boleh lagi dia claimed, dia nak nasib kucing2 tu terbela??? Boleh?? Terbela tapi kat umah orang lain??

Setan tambah2 mencucuk aku ngan bisikan: "Buat pe nak buat baik kat dia? Ingat tak cemana sombongnye muke dia masa memule ko datang kl ngan Kak Da ngan Aju?? Ingat tak cemana dia jawab-tak-jawab tak pandang muke ko pon, pastu bz ngan henset dia bile ko ngan kakak2 ko sapa dia ngan penuh ramahnye?? Ingat tak cemana dia tinggalkan bilik dia bersepah-sepah ngan sinki berlumut untuk ko diami lepas tu?? Ingat takkkkk??"

Ye, ingat sangat wahai setan.

Incik sayang macam paham-tak-paham cam, ape yg nak stress nye? Dia cakap, "Laa... Nape sampai nangis ni... Ni mesti sbb lain jugak ni. Period ke?", nada dia cam pujuk kanak-kanak ribena menangis je. Cubaan mengaitkan ngan period tu? Yee, mmg tepat pon stiap kali. T_T

Aku, being me, mmg susah nak let out, nak explain kasik orang paham rasa tertekan nih tapi sangkut kat kerongkong. Tapi bila aku finally cakap camni kat dia ngan nada sebak;

"Yyg tanak osmet pk yyg selfish sangat, yyg tanak gado tapi yyg dah takmo kuceng2 ni dah... Yyg takmo. Yyg tak larat dah. Yyg bukan tak sabar, sebab dah setahun dah camni..."

Then, aku rasa sebab word 'setahun' tu, incik sayang terus get it and dia cakap, "Ok, esok, kite pergi SPCA terus bawak2 kuceng tu!", ngan nada tegas yg buat aku rasa cam dia marah aku lak. Tapi takla sebenarnye, i know. Aku terus terdiam, sbb tak sangka akan ada orang yg akan tolong aku, cam, ooo ada solution utk masalah ni, ingatkan aku kene handle sendiri sume. :(

So aku masih leh rasional n cakap, nanti dulu, biar aku konpemkan ngan Shi dulu, dia nak ke tak kuceng2 dia. Kalo tak, baru kite bawak gi SPCA (atau tinggal tepi jalan je).

Harini dah Rabu, osmet aku Sha akan balik Batu Pahat malam ni for her wedding on Saturday. Aku tak rasa dia akan bagitau Shi arini walaupun aku dah ingatkan dia tengahari tadi lagi skali. Biarlah dia meluat. Biarlah dia kate aku selfish.

Tapi kalo dia tak kasik tau Shi, aku akan kasiktau Shi sendiri, then kalo tadek perkembangan, mmg aku akan bawak gi SPCA ataupun letak kat kedai makan. Biarlaaaa. Yang penting aku leh idop aman damai. Mmg rasa bersalah, n mmg ada rasa sayang jugak kat dorang. Tapi kalo rasa tertekan lebey dari rasa sayang? Tadek maknanyeeee. Kekadang pk nak tahan je, nak terus je biar dorang kat umah tu tapi bile pk dorang akan beranak2 lagi... No wayyyy.

Ok ah. Dah dekat waktu balik. Harapnye benda ni leh selesai laa.



No comments: