Tuesday, August 11, 2009

The Man Who Is Biologically Programmed To Love Us - Daddy

Today exactly dah 2 bulan since Pok tinggalkan kitorang sumer. Malam tadi teringat sangat kat dia. Terbayang-bayang dia tunggu kat luar tingkap, tunggu anak2 dia hadiahkan surah atau berdoa untuk dia. Huhu dulu kalo bayangkan orang yg dah meninggal ada kat luar tingkap, scary okkk. Tapi kalo ayah sendiri, tadek maknanye. Eksaited ada kot T_T Tu laa pasal kalo kekadang terasa sangat2 dia ada kat luar tingkap, aku akan bukak tingkap, tongkat dagu, pandang ke luar, supaya dia dapat rasa aku pandang kat dia walaupun aku tak nampak apa-apa pun. :(

Skali-skala bile terasa macam dia memerhati dari luar tingkap, mmg rasa dia bebetul ada, cuma tak nampak je. Macam cite Ghost Whisperer. Tapi somehow rasa Pok makin jauh kot skarang, sbb I don't feel him around me anymore, bukan macam awal2 dulu, yg memang rasa diperhati sentiasa.

Wiken lepas aku balik Kuantan lagi sbb Kak Da sanggup datang KL semata-mata nak ambik aku balik Kuantan... Wuuu terharu banget. Mmg tak sampai sejam pon touch down kat umah aku kat Gombak, terus balik Kuantan smula. Kak Da ada tanye, "Pesal time Pok ada dulu, awak takdelaa balik kerap sangat mcm skang kan?" Dulu aku balik dalam sebulan sekali je. Aku cakap, "Takut Pok marah, Pok kan mudah marah time tu. Jadi macam tak selesa nak balik selalu."

Sebenarnye balik kerap skarang sebab rasa nak menghargai dan nak spend masa dengan semua orang yg aku MASIH ada, semaksimum mungkin. Aku sangat regret dan masih regret sbb aku tak balik the weekend before Pok meninggal tu. Sbb tu skang, setiap wiken aku jadik rasa bersalah kalo tak balik Kuantan. Adei...

Skang nih setiap kali before balik KL, kalo aku mintak ampun ngan mak aku atas segala-galanya, mak aku cakap, "Cik pun sama-sama la..." Cam, ada ke patut cakap gitu? Mana ada dosa seorang ibu kat anak dia? Kalo dia wat salah kat anak dia pun, aku tak rasa dosa dia tu malaikat register lam buku laa, jadi void je. Ishk2 mak aku ni...

Sampai2 Gombak dari Kuantan, Incik Sayang amek dan tolong hantarkan ke rumah walaupun kelam kabut nak balik pegi amek adik dia baru balik keje. Tapi sempat gak aku suap 2 bijik fishball goreng yg aku bawak bekal dari Kuantan.

I am truly blessed with beautiful people around me, am I not? Ramaiii orang sayang kat aku rupenye. Dah cukup bahagia... :")


RUMAHMU, RUMAHKUU JUA


Pagi tadi housemate aku ajak teman gi amek kunci umah yg baru dia beli. Sebak lak, walaupun happy untuk dia, sbb aku lagi tua dari dia tapi takde apa2! Tere menyimpan btol... Nampak sangat aku nih boros tsk tsk. Apsal laa aku ni camni? Kia matlab? *gigih melawan inferiority complex dalam diri*

Time puasa nih, dia dah eksaited ajak aku wat kue raya sekali kat umah baru dia. Hehe. Itu bisa diaturrrr.


UJANG THE LEGEND

Lately aku sangat terasa nak jumpa n sembang ngan kartunis Ujang tu, sbb aku baru beli koleksi Aku Budak Minang ngan Aca & Atuk dia. Sangat2 phenomenal laa beliau ni suatu masa dulu! Bile bace balik crite2 dia, jadik macam dekattt ngan hidup dia.


Ni umah pusaka tempat dia membesar. Aku rasa gambar umah ni sejibik cam katun dia yg aku baca smalam. Esok insyaAllah aku upload gamba rumah dia versi katun tu nak compare punye pasal.

Updated 11/8/09 - 10.53 pm
Taraaaa! Konpem dia lukis sejibikkk! Sronot gilaa!
Trademark tayar beskal atas atap tidak dilupe... Hek hek.

Daripada kisah dia yg sentiasa kena pukul ngan mak dia, sampai kisah dia jadik kaki pukul jugak, pastu tersasar kejap time datang KL, pastu ngan minat dia yang mendalam dalam seni lukis. Atuk yang protective dan sangat memberi galakan ngan cita-cita dia yg nak jadi 'pelukis terkenal' - time orang lain semua nak jadi nurse ngan askar. Ngan adik dia Aca yg pandai sara diri dengan bela ayam dengan duit beribu dalam akaun tapi kedekut giler tahap bagi 20sen je untuk lukisan ayam yg Ujang buat sampai tak tido malam. Hehe. Tapi rupenye dia kedekut sbb nak simpan duit untuk hantar mak abah pergi haji. Pasal kakak2 Ujang yg kaya-raya tapi berlagak nak mam. Pasal persahabatan dia dengan Abang Joe. Pasal cinta dia dengan Anor. Ohhh bes betul crita diaaaa!! Tiada galang-gantinya!!

Masey 'giler' macam dulu!
Skarang dah ada Ujang juniors.

Kalo aku jumpe dia, aku nak dia cerita kat aku secara detail lagi. Nak tanye ape jadik ngan Anor sekarang? Cemana Ujang jumpa wife dia sekarang? Apa jadik ngan Aca n Atuk. Ceh macamlaa dia nak cite kat aku? Aku pun ntah brani ke tak, nak tanye, sbb mengingatkan sifat baran dia masa moda-moda tu.

Smalam aku gugel2, barulaa aku tau Ujang nih kumpul the 1st 1 million time umur dia 30 tahun! Taktau lak aku dia penah jadi jutawan T_T Anak dia ada sorang wat 3d animation kat ASWARA, and jadik best student kat sana. :)

Skarang aku baru abiskan Aku Budak Minang dia, tengah baca Aca & Atuk pulak sbb mmg dah lupe dahhh sume crite2 dia tu. So bile baca semula ni, mmg masterpiece aah karya2 dia.

Aku harap persoalan2 yg aku nak tau sal Anor ngan Aca tu akan terjawab lam koleksi Aca yg aku blom habis baca tu. Tapi sambil2 taip entry ni, aku explore facebook dia sekali, dan ada satu gambar kubur Aca... Maknanye Aca dah tadekla ye. Ishk2. Pastu ada fan dia tanye pasal Anor, tapi Ujang tak jawab soalan tu...

Kelmarin time kat pantai kat Kuantan, aku dengan eksaitednye crite kat kakak ipar pasal dapat beli kompilasi Ujang tu, sbb ada promosi kat Giant Kuantan, banyak barang Creative Enterprise. Kakak ipar aku cakap, dia still teringat time aku kecik2, dia slalu nampak aku tekunn belajar membaca dari Gila-Gila tu la. Hoho. Tahun 1980an... Mana ingat dahhhh.

Ni antara kamben yg pandai wat muke kesian time aku ngah syiokk makan2 tepi pantai. Tak tahan aku tengok, so bagi la dia apa yg ada. Kakak aku pelik, dia cakap, part manalaaa aku tengok muke kamben tu bleh rasa kesian? Hish appara, pandangan dia tuu yg buat aku rasa kesian. Korang tak rasa ke? T_T

Mau gado turun bawahlaaa Jebat!

Luckily I found him in facebook, so nanti mmg aku nakkkk gak jumpe dia personally, join memancing ke, ape2 lahhh janji dapat jumpe dan sembang secara rancak. Hehe. Macamlaa dia nak! Janggut dah tahap beruban tapi waduh2... Masey hensem macam dulu!

Hensem kan kan kannn? (*_*)

Okeyyyy, dah panjang bercerita. Arini Aju plak baru sampai dari Kuantan, ada kursus kat INTAN lagi. Aku ada tinggalkan kunci untuk dia tadi.

Oh tau tak antara petanda orang yg murah rezeki???

Rumah mereka sentiasa dikunjungi tetamu... Yakni umah aku laa tu :D Wakaka. Aritu membe lama datang, pastu anak sedara datang, pastu Kak Da datang, pastu arini Aju lak datang... Hehe datang bawak rezeki mereka sume tu!

Takpelaaa kalo bukan rezeki kerja baru, rezeki2 lain banyakkk lagi. Yang penting terima semuanya dengan hati yang lapang! (Ayat bajet frustrated siap2 tak dapat keje kat company UK tu! :D)

++Gambar Ujang sumer amek dari facebook beliau :)


You know you love me!

XOXO, girlfriday

No comments: