Sunday, August 30, 2009

Family First!

Belum apa2 lagi dah rasa tertekan nak menghadapi hari raya ni! Rasa nak melarikan diri ke Uganda sattt takyah mengadap bebudak ni nak kasik duit raye huahuahua!

Bajet sangat2 lari bulan ni. Boleh je tak kasik duit raye kat anak2 sedara aku yg ramai tu, atau kasik duit raye sikit, tapi kenala tahan telinga berdesing ngan abang aku, cakap aku gaji ribu2 tapi kedekut. Aaaaa geramnye. Dia ingat banyak keee gaji tu. Cukup makan je hokey!

Housemate dah selamat pindah rumah baru hari Khamis lepas, tu yg aku kelam kabut carik peti ais nk isi barang2 aku. Penat dahh aku carik yg 2nd hand kat mudah.my, tapi transportation sendiri laa pulak. So last2, i opted for a mini bar dekat giant je, tu pun dah dekat $400 T_T. So kalo minibar tu, letak lam bilik je laa.

Yang sedeynye bile housemate ulang2 cakap: "Kak Sya, rugiii je beli minibar tu, alaa baik beli yg satu pintu tu baru 500 lebey."

Ataupun bile aku share pasal iklan peti ais yg bes2 kat mudah.my tu, musti dia cakap, "Kak Sya jgnla beli sekenhen! Nanti rosak ape sume, nanti gas dia takde ke ape, blablabla...

Certain orang tak pk kot betapa berbezanya dekat 400 tu dengan 500 lebey kot. Lagi satu, siapalaaa nak sangat kat sekenhen kalo dia mampu beli yg baru kan? Siapa yg nak? Siapa yg taknak barang berkualiti? Siapa yg tak rasa rugi dengan harga camtu? Masalahnye tak mampu laaaaaa bnyk komitmen lainnnn. Hoh penat aku explain kat dia, tapi balik2 dia ulang yg sama je.

Macam sekali tu aku pernah baca forum pasal, ada sorang mamat tu komen, rugi je beli swift, baik beli cooper terus, swift tadek itu ini, cooper ada macam2. Hoh. Abih dia ingat beza swift ngan cooper seribu dua kaa?? Certain orang yg dah berduit yg dah kaya raya ni, kadang2 dah tak tau nilai duit laa, I must say. Just because dia mampu fork out segerombolan duit utk cooper dia tu, doesn't mean orang lain pon sama.

Betulkan maikel pun dah $200 aritu. Tolak maintenance bulanan hitu hini tinggal berapa sen je kat tangan aku ni ngee. Harap2 adalaa duit tersesat jadik rezeki aku untuk kaver bulan ni, amin!


+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++


Petang tadi pergi rumah Kak Ni, pastu ngan eksaitednye aku nak tunjuk gambar yg aku amek ngan mak incik sayang tu. Sekali kakni cakap, "Yang gambar dalam henset tu? Dah tengok dahhhh, Aju tunjuk!" Ahahaha anti climax tau aju ni, rupenye dia yg terlebey eksaited, dah tunjuk siap2 kat Kak Ni ngan Kak Da sbb aku mms dia sorang je aritu. Hoho.

Kak Ni tanya, "Ayah dia cemana, ok?"

Aku cakap, "Okay je ngan orang. Tapi sebenarnye agak garang laa dia tu."

"Garang kat sape? Garang kat Adik ke?"

"Garang kat anak dia la..."

"Oooh... Kak Ni selalu rasa, adik mesti dapat Pak Mentua yg baikkkk sangat pastu sayanggg sangat kat Adik nanti..."

"Aik, kenapa??", aku tanye.

"Sebab Adik kan banyak jage Pok dulu. So Kak Ni selalu rasa, mesti adik dapat Pak Mentua yg baik sangat kat Adik nanti.", Kak Ni explain. Aku masih tak tangkap maksud dia. Apa kaitan jage Pok ngan dpt pak mentua yg baik lak kan?

"Ooo, maksudnye sbb adik dah biasa jaga orang tua, so nanti takde problem nak jaga ayah dia jugak?", aku tanye.

"Bukan macam tu. Macam ni, macam Kak Ni dulu, masa muda2, setiap kali Pok bawak balik ikan, kulit ikan tu selalu keras2 sampai sakit tangan nak menyiang, dengan sisik nye lagi. Balik2 Kak Ni yg selalu kena siang. Bila dah kawen ni, setiap kali Abang Mid bawak balik ikan besar2 yg susah nak siang, dia tolong siangkan siap-siap... Kak Ni takyah buat ape dah... Alhamdulillah dapat pulak laki camtu."

"Maknanye, dalam hidup kite ni, setiap apa yg kite buat tu, akan ada balasan dari Allah. Walau siang ikan tu nampak remeh kan, tapi Kak Ni perasan sangat, mmg Allah ringankan beban Kak Ni. Macam tu gak ngan Adik."

Adoiiii... Sampai tahap tu dah rasa bergenang pulak mata aku. Aku just cakap, "Yeke camtu Kak Ni..."

"Tak payah laa yeke ke ape. Aminkan je.", Kak Ni cakap. Huhu betoi, betoi... Aminnnn. Harapnye mmg begitulah adanya :)

Okay, masa untuk tido. Since puasa ni rasa cepat mengantuk plak. Aku balik kl ari selasa, sbb isnin tiket mmg dah tadek langsung padahal aku dah awal2 cari tiket ngeeee. Next week long wiken lagi sempena nuzul quran, dan aku akan balik kuantan lagi!

Seronok! :D






You know you love me!

No comments: