Thursday, October 1, 2020

The Taste of His Own Medicine.

System kat office aku dah masuk minggu ke-3 down ni. Gila tak gila. Dah pecah rekod ni, lama gila. Boleh kata goyang kaki sangat la aku dalam tempoh 2 minggu lebih ni sebab memang tak boleh buat keje apa kalau system down.. Tu yang aku rajin apdet blog ni.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Aidee mula perasan aku berubah bila aku dah jarang balik Kuantan. Sampai satu hari dia cakap kat aku, "Kalau sayang Daddy, Daddy nak Mama balik Kuantan sebab Daddy. Bukan sebab nak jumpa family, bukan sebab ada hal lain.", tudiaa dia punya arahan. Tapi masa tu hati aku dah berubah sangat dah. Memang aku ingkar la.

Tapi ada la sekali tu aku balik mengundi kat Kuantan. Dalam 3 hari duduk Kuantan tapi hari last nak balik KL tu baru aku singgah bengkel dia nak jumpa sekejap. Memang dia sentap la.. "Tiga hari duduk Kuantan tapi dah nak balik KL baru nak jumpa? Hmmph." Aku buat tak reti je la.

Lepas tu ada satu masa tu dia ada keje sikit kat KL, dia yang datang jumpa aku. Tapi dia perasan aku dah tak sehappy dulu bila jumpa dia. Tak clingy macam biasa. Bila dia dah nak gerak balik Kuantan tu, dia tanya aku, "Mama dah ada orang lain ke?"

Aku cuma geleng kepala dan tak explain apa-apa.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Lepas dari tu aku jarakkan diri dari dia. Daripada sembang on the phone setiap hari, tiba-tiba dia diam lamaaaa tak call aku langsung. Aku pulak takdela call dia sebab memang biasanya dia je yang call aku. Aku anggap dia ambik peluang ni untuk putus dengan aku dan pilih family dia. Aku pun memang patut putus terus dengan dia pun kan sebab aku dah ada Izal. Walaupun time tu aku rasa sakit sangat...

"Mama dah lupa Daddy?", tetiba one day masuk wassap dari dia after 2 weeks.

"Tak lupa sampai bila-bila.."

"Mama dah ada orang lain kan?"

"Terpaksa terima orang lain. Daddy dah pilih family Daddy."

"Ok Mama."

"😪😪"

"Mama ok ke dengan dia?"

"Tak macam dengan Daddy. Janji dia sayang Mama dan tak kongsi dia dengan orang lain takpelah.."

"Ok Mama. Semoga berbahagia."

"Moga Daddy bahagia dengan Mummy jugak."

"Mama happy la sikit sebab dah ada orang lain ye 😉😉😉."

"Terpaksa happy, takkan sedih je dah 2 tahun tunggu Daddy tunaikan janji."

"Sian Mama. Sorry ye Mama."

"Moga somehow jumpa bahagia dengan Mummy. Cemana Daddy pikir untuk anak2 Daddy, camtu gak Mama pikir untuk anak Mama."

"Mama couple dengan yang Mama citer hari tu ke?", dia tanya aku merujuk cerita pasal Izal yang aku pernah cerita sebelum ni kat dia. Aku cakap kawan lama aku yang dah duda, contact aku semula dan ajak aku bercinta lepas kawen.Aku malas nak bagitau aku kenal Izal online. Aku just cakap Izal tu junior aku masa study kat Aussie. Tapi memang betul pun Izal dok ajak kawen time tu.

Time tu Aidee reply, "Mama macam dah consider nak pilih dia. Pergi je la kat dia.", once  again dia tunjuk yang dia boleh hilang aku. Aku padahal time tu just nak tengok reaction dia. Macam kasi warning la kat dia tapi itu yang aku dapat. Sepanjang relationship dengan dia tu aku slalu sangat rasa terhegeh-hegeh dengan dia.. Dia apedehal.

"Ye."

"Daddy dah agak. Takpela Mama. Mana-mana pun tak kisah asal Mama rasa okay."

"Tau Daddy tak kisah pun. Orang bercinta nak kawen. Daddy bercinta nak seronok je.", ayat aku dah mula panas.

"Semua salah Daddy. Daddy mintak maaf ye Mama."

Nampak tak cara dia reply macam eksyen-eksyen je nak kata dia cool aje tanpa aku. Sarkastik. Berbulu je aku time tu. Towards the end tu dah mula panas hati aku. Kan aku dah kata, dia ni tak heran pun aku ada ke tidak dalam life dia..

Tapi dalam sejam lepas message kat atas ni, Aidee message aku.
"Daddy otw ke Shah Alam."

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

So aku ingat dia tak kisah kan. Tapi rupanya lepas tau pasal tu, dia betul-betul hilang arah. Mungkin awal tu dia terkejut dan tak sangka sangat, tu yang ayat dia eksyen semacam. Dia berubah 180 degrees terus right after. Dia jadi macam segalanya yang aku nak dia jadi. Aku jadi confuse gila.

Tak lama lepas dia ckp on the way ke Shah Alam tu, malam tu dia sampai. Tapi dia tak pergi terus kat aku, dia pusing-pusing kat bandar Shah Alam dulu. Park kereta dia tepi tasik dan baring dalam kereta, berfikir pasal kitorang. Pastu dia message aku bagitau dia dah sampai. Aku ingatkan dia ada kerja kat sini. Rupanya dia jadi blur gila tak boleh buat keje dah, dia terus start kete, yang dia tau, dia nak ke Shah Alam. Padahal dia ni sejenis berkira sangat dengan masa dia, manjang pikir business je..

"Datang sini ada keje ke?"

"Tak, rindu Mama. Cari Mama tapi Mama takde.."

"😭"

"Tapi Mama ada orang lain, dah tak sayang Daddy.."

Aku jadi sedih. Aidee ke ni? Aidee biasa jenis hati kering, cakap ailebiu ke rindu ke memang susah sangat la. Aku mintak dia datang ambik aku then keluar makan dekat area rumah aku je.

"Daddy dah kat gate. Tengok gate pun dah hilang rasa rindu.", dia message aku. Lain giler Aidee.. Dia bukan jenis man of words patutnya, dia man of action. Tapi ni dia dah berubah lain macam.

"Terima kasih sebab sudi luang masa keluar makan dengan Daddy tadi. Ada rezeki kita jumpa lagi.", dia wassap lepas dia dah hantar aku balik.

Ada satu hari yang lain pulak, dia tetiba cakap dia dah kat luar office aku. Aku turun pergi ke kereta dia. Dia dah berdiri tunggu luar kereta. Tanjat gua tengok rambut dia rapi siap bergel dan kemas dipotong. Pakai baju pun smart-smart je. Sebelum ni dia jenis tak bersiap, pakai tshirt n jeans biasa je. Rambut dia plak, entah berapa kali dah aku tego aku tak suka tgk rambut dia kalau dibiar panjang tak elok. Ikhlas tak elok.. Haa. Tapi dia prasan hensem nak simpan rambut panjang. 🙄 Tapi tetiba time tu helok pla dia potong rambut pendek kemas ikut taste aku. Baru nak dengar cakap aku kan. Pakai pun kemeja berkolar kemas je jumpa aku time tu huhu. Tak pernah-pernah camtu..

"Mama dah kurus..", dia tegur aku bila aku masuk kereta after a while gak kitorang tak bersua. Tapi later dia guna point ni, dia pernah ckp kat aku, "Mama lupa diri bila dah kurus..." Aku macam, ko dah kenapaaa. 🤦‍♀️ Baru lost weight sikit je nak lupa diri buat apa..

Pastu dia bawak aku gi makan-makan n pastu kitorang sembang-sembang dalam kereta.

"Bak IC Mama, kita kawen. Daddy dah tau kat mana kita boleh kawen tanpa pergi sempadan. Daddy dah tanya kawan. Ada tempat kat Terengganu. Dah tau pakej apa semua..", Aidee cakap sambil bersungguh nak dapatkan wallet dari tangan aku sebab nak ambik IC. Naik seram pulak aku tengok dia desperate camtu.

"Aik nape tetiba ni?"

"Yelah nak kawen dengan Mama la...", dia jawab. Ceh selama ni 18 ribu kali aku ajak kawen, ada je alasan dia...

"Hmm.. Susahla Daddy.."

"Nape susah? Mama kan dah lama ajak Daddy kawen kan?"

"Memangla, tapi tu dulu.. Sekarang Mama tak nak dah. Mama tamak n cemburu teruk. Memang tak nak hidup kena share suami dengan orang lain sebenarnya. Dulu konon terlalu sayang sampai sanggup bermadu.."

"Memanglah dengan dia tak terlalu serasi macam dengan Daddy.. Tapi at least dia single tak perlu nak share2."

"Mama takkan pandang Daddy, selagi Daddy masih suami orang.. "

Aku saje cakap camtu sebab tau dia takkan lepaskan wife dia kan. Takkan aku nak bagitau hati aku dah betul-betul berubah untuk Izal kan? Nanti lagi sakit pulak dia. Dah lama sangat aku tunggu nak kawen dengan dia sampai bertahun pun tak settle lagi. Aku dah penat menunggu.. Dengan 1001 insecurities lagi aku nak hadap sebab dia masih ada wife.

Sejak tu Aidee mula all out dengan aku. Sentiasa call, sentiasa vidcall, message, cuba nak menekel aku semula. Banyak kali dia datang Shah Alam. Ada sekali tu lepas aku block dia, dia pecut terus datang KL dan tau-tau dah sampai ke parking office aku dah. Dia sms aku bagitau dia kat parking office. So dah tak sampai hati tu, aku unblock semula kat wassap. Pastu dia hantar gambar kereta aku kat parking office. Nak bagitau dia betul-betul kat bawah dah, dekat dengan kereta aku.

Aku pun kenala turun, takkan la nak buat kering hati kan.

Masuk kereta tengok-tengok dia surprise aku dengan bunga. Siap ada kad yang dia tulis untuk aku. Wow so not Aidee camni.. Dia mana layan bunga-bunga n kad cinta lagi ni. Pastu dia hulur satu kotak lagi. Aku bukak-bukak tengok ada gelang kaki emas pulak.


"Ishk Mama tak boleh ambik ni.. Kenapa kasi Mama gelang ni?"

"Ala saje la.. Lagipun ni dari tabung kawen kita. Duit tu kan memang patutnya untuk Mama.."

"Ishk tak payahla.. Taknakla nanti mengungkit ke apa, kita kan dah macam ni."

"Mana ada mengungkit. Takde lah. Daddy memang ada simpan untuk tabung kawen kita. Cuma duit belum cukup, malu nak cakap baru berapa ribu je. Daddy ni kalau boleh nak kasi Mama 20k kalau kita kawen. RM10k untuk persiapan majlis, RM10k lagi untuk betulkan kereta Mama atau untuk down payment kereta baru nanti.."

"Ishk Daddy ni.. Kenapala macam ni. Mama tak pernah mintak kan? Kenapala baru sekarang.."

Dan kitorang sembang la sekejap bertukar-tukar cerita.. Nampak raut muka sedih yang dia cuba sembunyikan. Dan last sekali sebelum aku turun dari kereta time dia hantar aku balik ke office, dia tunjuk kotak kat seat belakang Triton dia. Cantik berbalut dengan pembalut hadiah bercorak love-love. Huhu.


"Haritu Mama ada cakap nak beli tv baru kat rumah nak bagi family selesa bila datang kan? Ni Daddy dah belikan.."

"Ya Allah nape la nak buat macam ni sekali..."

"Lama dah kan Mama nak.. Ni pun ajak Zura teman beli gelang n tv ni, sebab Daddy tak tau nak beli gelang tu cemana ikut taste perempuan kan. Pastu Daddy upah Zura handbag satu.. Hihi.", Aidee cerita. Zura tu pekerja dia merangkap orang kuat dia.

"Aduhai Aidee.. Napela sampai macam ni.."

Aku tak pernah mintak pun semua tu tapi dia mmg cuba membeli jiwa aku semula. Bukan takat benda ni je, sebelum tu dia ada datang bawak kipas siling baru dari Kuantan untuk rumah aku sebab aku pernah mention dia kipas kat umah x pusing. Pastu aku pernah membebel sikit ckp air kat bilik mesin basuh tu slow gila.

Masa aku masih sayang dia tu takde pulak dia beria nak buat semua tu. Tapi bila dah jadi gini, semua dia sanggup buat kat aku tanpa disuruh. Dia offer nak gantikan paip kat bilik mesin basuh tu, beli barang-barang n tools lagi. Pastu offer nak pasangkan kipas siling tu. Aduh. 😥 Serba-salah aku nak terima semua tu tapi dah dia insist sangat-sangat. Sampai sekarang bila tengok tv n kipas tu mmg teringat dia. Awal-awal dulu rasa nak cabut-cabut je kipas tu, stress teringatkan dia..

Ada satu time tu dia terlalu memikir pasal aku, berhari2 dia tak boleh makan sampaikan one day dia diserang sakit perut teruk sampai takleh jalan, pekerja dia yang kena papah hantar ke klinik.

Benda semua ni jadi around bulan puasa tahun 2018. Aku masa tu dah plan nak ke Hat Yai untuk jumpa Izal, raya dengan dia kat sana dengan Yam sekali. Tiket ETS dah beli, hotel dah booked. Aidee pun tau. Sebab tu la masa Aidee memujuk ni aku tak berapa makan pujuk sebab dalam hati ni tak sabar nak jumpa Izal sikit masa lagi...

Pada suatu malam yang sunyi, time tu aku dah tido. Macam biasa aku memang tido kat hall bawah je. Tiba-tiba aku terjaga sebab dengar ketukan kuat kat sliding door. Aku tengok jam, pukul 3 pagi! Dalam mamai dan dengan penuh debaran aku selak langsir sliding door.. Nak cerita semua ni pun aku boleh rasa lagi debaran malam tu..

"Siapa tu?", aku tanya dari dalam.




You know you love me! XOXO,
-Scha

2 comments:

aisha said...

hoiiiiiiii... tak aci update tiba2 ni.. terus dua lak tu.. nasib baik perasan.. kalau idak baca langkau...

debar debar ni...

gadis jumaat said...

Hahaha apdet dua pun xleh ke.. gigih i cite laju2 tauuu untokmu ekekek.