Thursday, October 1, 2020

Ne Me Quitte Pas..

"Mama, Daddy ni.."

"Ya Allah! Apa Daddy buat pagi-pagi kat sini?", aku tanya bila aku dah bukak pintu. Rumah aku ni gate memang tak berkunci, bell kat luar gate pun rosak. Jadi memang kena masuk sampai ke pintu rumah kalau nak panggil.

Aku tengok muka dan rambut Aidee time tu kusut sangat.

"Daddy kenapa ni??", tanya aku kat muka pintu, risau.

"Daddy dah lepaskan dia. Daddy cakap, saya dah lama tak tahan dengan awak. Saya ceraikan awak dengan talak satu. Pastu Daddy terus keluar rumah, datang ke sini."

"Allah!",  terduduk terus aku. Aku rasa lembik, walaupun bukan aku yang diceraikan. Dunia rasa berpusing sekejap. Aku terkedu. Aidee masa ckp tu volume dia tinggi dari biasa. Dia nampak macam tak betul time tu frankly. Aku rasa dia sendiri terkejut dengan tindakan dia, tu yang dia jadi hilang kawal macam tu. Aidee pun terduduk kat depan pintu umah...

Beberapa minit kitorang terdiam kat situ. Aku rasa percaya tak percaya. Aku tak tau nak tanya apa. Kenapa semua ni jadi bila hati aku dah berubah? Kenapa lelaki suka buat sesuatu bila dah terlambat sangat?

Bila aku dah ok sikit, aku bangun dan pegang lengan Aidee, ajak dia masuk ke kereta dia. Baru aku tanya dia secara detail apa yang dah jadi.

"Habis Mummy macam mana?"

"Tak tau. Takde contact lagi."

"Reaksi dia time tu cemana?"

"Tak tengok muka pun. Daddy tunduk je. Lepas lafaz tu Daddy terus keluar rumah bawak barang-barang sikit."

Susah nak describe cemana perasaan aku time tu. Benda ni datang time aku dah tak harapkan Aidee lagi. Dia tau peluang aku dan dia makin tipis, sebab tu la dia sanggup risk it all untuk aku. Dia amek biggest risk untuk aku. Walaupun aku dari dulu tak pernah mintak pun dia lepaskan isteri dia. Dia nak cerai ke apa ke biarlah sebab masing-masing bukan sebab aku. Cuma dari awal aku dah cakap kat dia, aku memang taknak share, so kalau ko nak serious dengan aku, ko kena pk la sesiap kan. Tapi dia kan 'politician', dia buat aku yakin yg aku takkan kongsi dia dengan sesiapa. Tapi dia takdela tahap berjanji nak lepaskan isteri dia kan, nanti jadi taklik pulak.

Benda ni sangat-sangat unpredictable. Lari daripada apa yg aku bayangkan. Sebab Aidee kan jenis keras hati, dia sangat tahan tekanan. Walau cemana pun aku gertak or ugut selama ni, nak putus ke apa, memang tak jalan. Sampaila aku dah ada orang lain, hah barula nak ambik tindakan itu ini. Haih benda bukan jodoh kot? Itu yang berliku betul perjalanan..

Memang aku salahkan diri partly bila teringat aku dah berapa kali ulang cakap kat Aidee, aku takkan pandang dia selagi dia suami orang. Tipula kalau tak rasa bersalah. Tapi tu la.. Unsangkarable betul dia ambik tindakan ni time dia tau aku dah sayangkan orang lain.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Sejak Aidee dah membujang semula ni, lagila kerap dia call aku kan. Sebab malam-malam dia dah sendiri kan. Dulu time malam time dia dah balik rumah, kitorang memang tak contact each other dah. Faham-faham sendiri. Bukan takut kat bini tapi tak perlula create problem kan dan biarlah wife dia tau bila dah sampai masanya nanti.

Aidee tak menyewa kat mana-mana. Dia bawak kain baju dia ke office dia, dan stay situ. Time wife dia pergi kerja, dia singgah balik rumah ambik sikit demi sikit barang dia. Ada sekali tu wife dia dah siap longgokkan baju-baju dia dalam plastik sampah kat luar rumah.

Time ni la baru dia rasa perasaan terkontang-kanting sendiri tu macam mana. Allah Maha Adil, dia bagi kita rasa sikit sorang. Berapa lama aku sendiri sementara nak tunggu Aidee tunaikan janji tu, sekarang dia lalui sendiri apa yang pernah aku lalui dulu. Tau pun rasa sunyi tu cemana.

Bila Aidee dah letak barang-barang kat office dia tu, Zura pun mula perasan la kan ada benda yang tak kena dan maybe boleh agak apa yang jadi walaupun Aidee tak cerita. Atau mungkin Aidee ada cerita tapi tak sepenuhnya. Yang pasti Zura tau pasal aku. Sebab dulu time aku masih okay dengan Aidee, ada la aku singgah bengkel dia bawakkan Aidee itu ini. Aidee cakap Zura ni macam kawan lelaki dia, memang kalau gurau pun gurau kasar la macam dengan kawan lelaki.

Bila Aidee nampak merana semacam je bila dah membujang dan dengan mengadap aku yang dah berubah hati ni, Zura baik gila, she looked after Aidee. Kadang dia potong buah siap2 letak dalam fridge office sebelum balik rumah, dan tinggalkan nota kat Aidee, "Nanti jangan lupa makan buah yang saya letak dalam peti tu tau." Pastu the other day Zura tinggalkan Aidee laptop personal dia, kot Aidee nak layan movie malam-malam takdela bosan kan. Mula-mula tu, dia nampak Aidee serba tak cukup barang kat office, dia siap bawakkan toto dari rumah dia ke office untuk Aidee tido beralas... πŸ˜ͺ

Haih macam aku pulak yang kejam dalam cerita ini kan.. πŸ˜ͺ

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

"Abang, nanti dah sampai sana Syg nak cerita something kat Abang.", aku message Izal one fine day tu.

"Cerita apa?"

"Ada la.. Nanti time jumpala, Syg nak cakap depan-depan, dah tak lama kan. "

"No, cerita sekarang."

Lepas tu aku pun cerita la apa yang dah jadi dengan Aidee. Sebab aku dengan Aidee mmg jenis communicate semua benda. So aku ingatkan Izal macam tu. Tapi rupanya dengan Izal ni tak boleh cerita semua benda.. Sampai sekarang aku regret giler cerita kat Izal, sebab apparently time tu aku belum cukup kenal betul-betul Izal ni orangnya cemana.. πŸ₯ΊπŸ˜Ÿ

"Abg... Ex sayang.. Dia dah lepaskan wife dia.."

"Hah?? Elokla tu sampai bercerai sebab nak kat Syg kan?? Sanggup tinggal anak-anak lagi kan??"

"Tak tau.. Dia dah tau Syg ada Abg.. Sebab tu la dia amek tindakan macam tu agaknya.."

"Syg contact dia lagi kan?? Abg dah cakap berapa kali jangan contact kan??"

"Mintak maaf Abg.. Dia yang contact Syg.."

Pastu ada lah lagi yang dia bising-bising. Izal sangat tak suka benda-benda camni, bagi dia kalau dah putus, mana boleh contact lagi. Bagi aku pulak, benda camni kena lepas slow-slow bukan abruptly. Agaknye dia belum abes trauma dengan ex dia yang tinggalkan dia sebab bercinta dengan coursemate dulu. Dan orang yang jenis setia ni, kalau dia boleh tak contact langsung dah dengan ex dia, kenapa kita takleh jadi macam dia kan? Jadi memang dia akan expect something similar dari pasangan dia. Huu lesson learned the hard way..

Dan lepas tu bermulalah episod Izal silent treatmentkan aku selama SEBULAN sejak kes ni. Rasa traumanya sampai sekarang! 😭😭




You know you love me! XOXO,
-Scha

3 comments:

Anonymous said...

Ya Allah debarnya baca.. emmm kesian jgk kat aidee (hihu soriiii) dia cemane skg? Masih single ke

aisha said...

alaaaaa.... mana aci... potong laaaa...

nexttttttttt...
eh kita orang kuantan jugak tau...hahhaha

gadis jumaat said...

Anonymous, takyahla sori πŸ˜…, memang sedih kalau ingat time ni. Nanti baca sambungan ye, pastu maybe akan rasa menyesal nak kesian kat dia hihi...

Aisha, i rajin apdet sebab u tauuuu. Loh org kampung gue jugak! Jgn kenal aidee bukan nama sebenar sudahhhhh hahaha dan2 😬