Thursday, July 9, 2020

Hujan Rindu

Lama tak update.. Aritu kawan lama aku tanya tak update blog ke? Baru aku ingat blog yang sekian lama di abandoned ni kah kah.

Sekarang tengah tak busy kat office. So ada masa nak menulis kat sini. Ada time memang rasa nak menulis tapi kadang rasa tak selamat plak nak cerita-cerita kat sini. Risau di judge la risau itu ini last-last kensel.. Tapi kadang-kadang rasa nak menulis jugak nak release. Kadang rasa dah tulis pun still takleh release gak. Hihi. What the heck kan. Jadi kita ikut konsep belasah je laaaa.

Izal dah MIA dekat seminggu ni. Aku rasa ke laut la tu. Sekarang dia tengah busy memantau perairan negara dari diceroboh orang-orang Rohingya yang sibuk ambik kesempatan nak masuk negara kita secara haram especially since PKP haritu.

Haritu aku mintak gambar dia macam biasa. Pastu dia kasi gmbr yg dia dah kasi haritu. Aku mula la berdebar pikir dia ni mendua, mentiga, menlima aku ke sampai lupa dia dah pernah kasi gambar tu kat aku? 😀

"Ni gambar haritu. Abg ni ramai awek ek sampai lupa dah pernah kasi gambar ni. Abg kalau ada org lain siap abg. Syg gi sana Syg bom dua-dua. Haaa...", aku membebel kat dia. Dengan orang ganas ni kena gertak ganas lebih.

"Meh cepat.", dia balas. Cis.

"Takde gambar Syg.. Abg dok celah hutan yang penuh nyamuk dan pacat ni. Apa pun tak nampak. Hantu ada.", dia explain lagi pastu kasi gambar hitam gelap gelita hahahaha. Sabar je le. Alahai dalam hutan pun message aku lagi..

"Hahaha piang! Explain gitu kan senang.. Pasal Rohingya lagi ke Abg?"

"Ya.."

Aku sangat risau bila dia hilang lama ni. Setiap kali hujan kat sini, aku teringatkan dia yang mungkin tengah kerja dalam hujan ribut kat laut tu. Kadang-kadang nak buat tak tau tapi bila someone dah jadi our center of universe ni memang akan fikir pasal dia je. Doa tak putus moga Allah lindung dia. Aku takut. Keje dia bahaya.

Haritu sampai genap 2 minggu dia MIA. Masuk minggu ke dua aku dah rasa mcm terawang-awang pun ada sebab risau sangat-sangat. Dah tak tahan sangat aku mengadu kat Ija. Masa tu aku fikir word mati je. Sebab tak pernah kot selama ni dia menghilang sampai 2 minggu. Tak silap ada cuma sekali yang dia ke Hong Kong hilang 3 minggu camtu tapi yang tu dia bagitau sebelum dia nak ke sana. Sampai sana dapat arahan tak boleh on data. Tapi masa tu macam belum serious sangat dengan dia.

So dah nak masuk 2 minggu hilang tu aku dah takleh pikir positif dah. Harapan aku makin menipis untuk dapat jumpa lagi dia. Menanges je keje. Yang tambah tak sedap hati sebab few days berturut-turut aku mimpikan dia. Masa tu tengah bulan puasa. Jelas nampak dia dalam mimpi aku. Rasa macam betul-betul jumpa dia. Mulala fikir dia ni tengah dalam kesusahan ke apa..😭

Aku doa sungguh-sungguh pada Allah masa tu tolonglah kasi aku ilham apa yg terjadi kat dia. Solat hajat mohon pertolongan dari Dia. Dah dekat 2 minggu tu baru dia muncul.. Tak terkata aku punya lega tu terus ucap syukur betul-betul syukur kat Allah sebab idop lagi dia. Dia cakap dia stranded kat satu pulau sebab hujan dan laut bergelora, bot rosak. Duduk je la kat pulau tu sampai ada bot lain datang selamatkan diorang.

"Mintak maaf buat Syg risau..", berapa kali dia ulang mintak maaf dengan aku.

"Ya Allah Abg.. Syg dah fikir apa.. Pulau tu ada orang ke tak? Cukup makan tak?"

"Ada sayang.. Makanan ada semua. Cuma terputus hubungan je la.."

"Abg pleasela kasi number Syg kat boss abg ke sape ke.. Apa-apa tolongla suruh dorang bagitau Syg.."

"Ya Abg dah bagi dah Syg.."

Tapi ni ilang 2 minggu pun takde sesape bagitau apa-apa. Takkan kalau mati je nauzubillah baru ada orang bagitau aku kot wuwuuuu. 😭 Pastu satu lagi dia ni kalau apa-apa bukan nak bagitau kita. Haritu ada gambar dahi mcm luka terbelah langsung tak cerita apa. Aku tanya nape? Dia cakap manade apa-apa...

So ni baru masuk 6 hari MIA aku rindu sangat tapi takdela level gelabah lagi. Tengok.. Aku dah slowly adapt n immune dengan kehilangan dia hahaha. Terpaksa.

Before dia hilang ni dia bagitau aku dia nak balik jumpa aku.. Dia cakap rindu sangat kat aku. Oh baru rasa betul rindu ke bang? Sobs. 😭 Setahun dua bulan dah tak jumpa dia tau takkkkkkkk. Sabarnya akuuuuuuuu. 😭 Imagine tengok dia depan mata pun dah debar macam apa je. Tatau la kalau betul dia ada depan mata aku ni.. Nanges mau berkali-kali.. πŸ₯ΊπŸ₯Ί

Dia cakap dia nak cakap pasal nikah. Lagila aku rasa nak menanges sendu.

"Kawen time sekarang ni senang Abg.. Syg tak kisah pun kenduri kecik pun takpe yang penting nikah tu."

"Ya Syg.. Abg ada tengok link haritu. Betul, senang."

"Syg nak Abg ada dengan Syg hari-hari."

"Ya Syg.. Abg nak Syg ada hari-hari jugak."

"Abg sayang Syg tak ni?"

"Sangat-sangat sayangkan Syg."

πŸ™‚

Tapi bila aku fikir-fikir balik ni, sekarang nak masuk Malaysia ni bukan ke kena kuarantin 14 hari tu.. Sobs cemana aku nak jumpa dia camtu.. Cuti dia dahla terhad. Takpelahhh. Tengok nanti cemana. Ada jodoh tak ke mana kan?

Yang penting nak dapat sesuatu yang worth it kena banyak sabar dulu..




You know you love me! XOXO,
-Scha

4 comments:

aisha said...

yeay update!!!

gadis jumaat said...

hihi ada lagi yg datang sini.. (♥‿♥)

aisha said...

hari2 datang tau... tp takde update

gadis jumaat said...

waa.. thanks sudi baca blog mengarut ni.. hihi.