Tuesday, August 13, 2019

Izal - Part I

It's surprising how a stranger suddenly becomes your significant other kan?
And how someone you thought is the love of your life suddenly turns to a stranger again...

Aku ada mention cemana Izal tu asalnye dalam friendzone aku je kan. Apa-apa pasal Aidee aku mesti cerita kat dia. Aku keluar dengan sesiapa, aku bersiap, aku selfie before keluar rumah n tanya dia cantek tak? Gitu asal relationship kitorang. Lagipun aku rasa aku dengan dia opposite sangat, aku rasa life kitorang lain sangat. Dia dengan pakai rantainya. Muka gengsternya. Aku awal2 dah block orang camtu.. Hahaha. Mcm style rempit sangat kan. Tapi rupanya tu rantai yg dia pakai time keje je. Army tag ke apa tah nama dia.. Time jumpa aku, dia tak pernah pakai rantai pun. Ada time dia kena buat penyamaran sebab keje dia, jadi sebab tu lah agaknya gaya dia kadang gengster sket. Tengok gambar sebelah ni kemain gengster kan.. Hehe.

Sampailah ke satu hari tu bila aku citer kat Izal aku balik KL dari Kuantan, Aidee yang hantarkan dari Kuantan sebab dia ada keje kat KL.. Izal macam jauh hati. Dia ckp, "I kat sini tak keluar dengan sesiapa pun tau..." Aku macam aik, dia ni serious dengan aku ke? Tetibe je nak setia huhu. Aku dengan dia rasanya takde serious pun, gurau2 gitu je adala..

Izal ni dia keje kat selatan Thai. Dia ni single parent jugak macam aku.. Ada anak laki sorang tapi tinggal dengan ex wife dia kat Aussie. Dia kawen ngan mat salleh dulu. Lepas dia frust bercerai tuh la dia bawak diri ke Thai. So yang buat kitorang rapat ni sebab dia paham sangat rasa berpisah dengan anak tu seksa dia cemana.. Dia pun ada time dia rasa down sangat sebab rindu kat anak dia, dia cite kat aku. Apa-apa yang aku mengadu dengan dia yg berkaitan dengan anak ni memang dia paham sesangat. Agaknya itulah yg brought us closer..

Cabaran terbesar bercinta ngan dia ni adalah keje dia la... Tak tentu masa. Takde cuti. Dia cakap lepas cerai tu ada la bercinta tapi tak bertahan sebab dorang tak faham keje dia. Masa awal kenal dia tu, masa dia cite pasal ex dia tu, aku pelik gak, apebende yg dorang ni tak tahan dengan dia?

Skang ni dah lama kenal baru ku tau.. Wuwu.. Dia punya bizi tu tahap takde maaf punya bizi. Kadang2 dia ilang dari radar few days tak contact aku sebab ada ops ke laut. Paling lama seminggu lebih kat laut, baru jejak darat. Pergi plak just like that. Memang tak sempat nak bagitau apa kat aku. Kat laut pulak memang takde line la kan. Keje aku time tu menanges je la sebab rindu gila tak dapat contact. Dia pun sama rindu, sampai kerap tido mimpikan aku time dia dalam kapal.

Awal2 dulu mmg keje kitorang (yakni aku hehe) bergado pasal ni je. Rasa marah kot dok ilang cam biskut je. Selalu fikir dia ni main-mainkan aku ke apa? Skang ni aku dah ala2 immune dah, cuma of course la rindu gila. Kalau tengok chat history kitorg tu word yang paling banyak digunakan adalah rindu.. Huhu.

Parut kat kepala ni sebab dulu pernah kena parang tapi ni random attack kat public place. Kawan dia yang jumpa dia unconscious dengan darah penuh kat lantai. Sobs.


Skang makin lama, aku bukan rasa marah macam dulu dah bila dia 'menghilang' tu, tapi lebih pada risau keje dia camtu. Bila tengok cite PASKAL tu aku memang terbayang agaknye keje dia camni apa.. Dia pernah cite rakan sekerja dia tapi orang Thai la, jatuh laut pastu sampai sudah tak jumpa-jumpa. Dia cakap kalau dah lama jatuh dalam laut tak jumpa tu susah dah.. Sebab mesti kena makan dengan ikan. Dia keje dahla ada time kena pakai bulletproof vest, mana aku tak risau. Aritu ada gambar dia bertampal kat dada, aku ni dah risau tanya kenapa, dia bleh ckp sbb panas tengah laut kot. Logik ke??

Dia ni mahal sebab dia setia.. Dia usaha tunjuk dia setia kat aku. Bukan jenis melayan perempuan dan dia sangat menjaga bab ni. Jadi dia expect the same in return daripada aku. Sebab tu la aku kata dia yg ajar aku maksud setia tu cemana. Sekarang aku honestly memang takde rasa nak rapat dengan orang lain ke apa, sebab aku rasa sangat 'cukup' dengan dia, walaupun dia jauh kat sana dan jarang sangat dapat jumpa..

 Ni masa jumpa dia time Labour Day haritu..
Kat floating market.

Bab perangai, dia ni sangat jeles orangnya, posesif sket n dominan. Memang kena ikut cakap dia. Garang. 🙄 Elok sangatlah dengan aku anak bongsu yang degil ni. Kalau dia dah cakap hitam tu, jangan pepandai nak pusing jadi kelabu. Takbleh. Kena hitam jugak. Lagi satu dia ni kadang susah sket nak diskas. Tak pandai n tak suka nak explain. Perahsia n pemendam. Tapi benda-benda tak bes dia ni dibalanced dengan sifat penyayang dia n protective dia kat aku.

Garang tapi penyayang siap suka kucing lagi.


Muka garang cam tuan ang jugak.. 😝

Kalau keluar makan tu plak mmg dia tak kasi aku bayar. Masa aku pergi Hat Yai aritu, macam harini dia dapat teman aku makan, esok dia tak dapat teman, dia siap kasi duit belanja untuk makan esok tau. Aku nak gi pasar shopping, dia kasi duit lagi. Perangai abah-abah sangat hihi. Laki aku dulu pun tak macam tu.. Terharu plak. Bab ni pun kadang menunjukkan laki tu serious ke tak dengan kita kan. Aku memang taknak dah pemurah sangat dengan laki.. Mmg dorang kena tunjuk effort kalau nak serious dengan kita, bukan kita yg terlebih tunjuk effort. Pada umur aku ni dah jelas dah jenis mana yang sesuai buat laki, jenis mana yang tak kot..

Lagi satu ayat dia bertahun lepas yg aku tak lupa sampai skang - "Belajar jaga hati orang sikit boleh tak?" Perghh makan dalam. Dia cakap tu lepas aku cite aku ada keluar dengan laki lain. Time tu aku tak rasa serious lagi dengan dia sebab belum pernah jumpa dedepan kot.. Lepas dia sound aku sedas tu dia kasi silent treatment kat aku. Time tu baru la aku macam tersedar dari lena, macam, eh sedihnya bila dia ni takde.. Datang sedih semacam time tu tau...

Aku pun text dia, cakap aku rasa lain macam bila dia diam. Time nak drive ternanges, time nak buat itu ternanges, nak buat ini ternanges, rasa macam hilang samting sangat. Baru aku sedar sebenarnye i took things for granted sangat. Pastu dia jawab, "Ooh.. Ada perasaan pun.. Ingatkan takde!" Huhuuuuu kannnnn dah kena sedas lagi!



You know you love me!
XOXO


No comments: