Thursday, August 22, 2024

Of Stepdaughters.

Life dengan husband sekarang... Alhamdulillah.. Dia sejenis sangat boleh diharap n a husband material sgt. Cuma anak-anaknya masihlah begitu.

Si Adik hari-hari tak sah kalau tak nangis, merengek yang tak ketahuan, sebab dia makin non-verbal. Nak apa-apa pun dia tak cakap dia just merengek atau menangis. Laki aku pun tatahan, dok suruh dia cakap tapi tak cakap jugak walaupun dia boleh cakap. Cuma yang buat aku lebih bertahan sekarang sebab aku dah pasang baby gate antara hall dengan ruang tengah, pastu antara ruang tengah dan dapur. Jadi kalau dia mengamuk ke menangis ke at least ada jarak antara aku ngan dia. Time aku dok kat hall memang tak bagi la dia dok kat hall sama sebab dia jenis tak dok diam.

Ulang-alik ulang-alik, merengek etc etc jadi anda sila duduk di ruangan tengah ya sebelum Amma jadi resakse. Pastu haritu dah kemas tingkat atas jadi budak-budak dah start tido atas. Jadi amanlah sikit aku takde nak ngadap dorang 24jam, ada masa dia naik atas healing (dia pon tau nak healingggg 😝) tu tenangla sikit kat bawah ni tak bising. Tinggal aku, Maya n seben kat hall. Yam selalunya kat ruang tengah tu kat meja study dia. Si Kakak pun patutnya situ tapi suka sangatttt pergi tempat yang dilarang iaitu hall.

Si Kakak ni sejenis degil sket, berkali-kali aku cakap takyah dok kat hall time aku ada tapi dia tetaplahhhh sekali sekala mesti datang gak. Last-last aku jadi malas nak layan budak yang jenis tak dengar cakap ni (bukan dalam hal ni je la), aku jadi malas nak berckp ngn dia n selalu anggap dia tak wujud je untuk ketenangan hati aku.

Selalu bad mood dalam rumah tu sebab si Kakak ni lah. Tataula nape aku mmg tak bolehla ngan dia. Agaknye sebab banyak perangai dia trigger hangen dalam badan aku ni, dan masalah dia susah nak dengar cakap, jadi aku tak berjaya nak suka dia lagi apetah lagi nak sayang sebagai anak. Ni aku layan dia seadanya je lah semampu aku, sebab aku sayang suami aku dan itu anak dia. Suami aku pun kerap hangen jugak dengan si Kakak ni sebab macam2 perangai dia, tapi ofkos la dah anak sendiri tetapla sayang. Aku ni je.

Segala benda berkaitan Kakak tu tak kena kat mata aku. Dahla dok jalan terjingkit-jingkit, dah jenuh mak sedara dia n aku marah tapi tetap ulang. Kecuali dia nampak aku dok perati dia, cepat-cepat dia betulkan jalan dia. Sakit mata tau mcm cacat padahal ko tak cacat pun. Dia ingat comel agaknya jalan jingkit n berhayun camtu. Pastu dia ni ada eczema pastu tangan tu sentiasa dok garu semua la especially bontot... Tu yang aku geli sket ngan dia kalau dia dok kat hall tu.

Pastu ketagih fon dan degilllll sangat pasal tu. Aku aritu dah givap aku cakap kat seben aku taknak amek tau dah. Tapi sebab dah dok serumah jadi mcm kena ambik tau jugak, pastu sebab dah jadi macam anak aku plak anak tiri dalam rumah tu, kena buat banyak keje, dia dok rilex main fon je, jadi aku installkan family link kat fon dia. Laki aku camtu la, tak tegas langsung. Sekali sekala je dia marah. Si Kakak tu gila main roblox, bleh mengadap game tu berejam pastu duduk bongkok. Dah jenuh aku tego, dok camtula jugak. Kita ni risau nanti dia jadi cam ibu dia bongkok kang nanti nyusahkan seben kita jugak. Skang memang tak la... Aku dah limitkan 2 jam je sehari, tu pun kira dah banyak kot.

Memula aritu dia withdrawal symptom sket, jadi dia tatahan ketagih dia gi rembat fon adik dia plak senyap2. Pastu tak bother pun nak sorok fon tu bila aku dtg dkt dia, dah tau aku dok kontrol screen time dia kan. So aku tambah la hukuman, kalau curi2 tgk fon adik, dia takleh tengok fon dia seminggu. Tu pun few times dia langgar jugak lagi. Punyela degil, aku geram sangat sbb dia berulang degil takleh patuh arahan, aku mengamuk jugak tarik rambut dia. Heee sabar je laaa kalau anak sendiri camtu dah kena balun.

Dia kalau tak tengok fon, tengok tv. Pastu berdiri depan tv tu macam nak masuk dalam tv. Tu pun jenuh dah aku tego n marah, still tak dengar jugak. Aku letih dengan dia ni sebab Yam jenis senang, biasa suruh sekali dua dia dengar dah.. Yang nih? Bila kena mengadap anak orang lain yang payah nak dengar cakap gini, aku letih.. Aku ni bukan Mak kau tau tak.. Kalau mak sendiri bila kau buat pangai, pertalian darah tu yang buat dia bertahan n terus sayang kau.. Tu yang kalau aku bebel-bebel kat dia depan husband, aku cakap kalau dok perangai tak dengar cakap macam ni, macam mana orang nak sayang? Macam mana? Eh tak habisla cite pasal dia ni.

Tu aku cuba mengelak dan mengelak je dari nak kena deal ngan dia. Tapi dia tu suka sangat nak mengendeng ngan aku. Aku ada jugak meluah kat adik ipar pasal perangai si Kakak ni and she totally gets it. Agaknye tu lah punca jugak dorang taknak jagakan Adik n Kakak masa kitorang pergi Siam aritu. Kakak ni sejenis budak yang kita tengok dan takbleh nak suka tau tak... Sebab kakak2 aku yang jenis suka budak pun takde nak suka kat dia. Hee habisla kena kecam ngan reader wakakaka... Tak suka skip eh. Aku ni nak meluah je, kat mana lagi kalau bukan blog dan kat Ija.. Wahha!

Kadang mmg aku muhasabah diri aku, kenapalaa aku susah sangat nak suka dia ni. Bukan issue jeles nak berebut kasih sayang suami ke apa. Dan aku pun suka layan bebudak, mcm anak sedara suami aku tu aku bleh peluk n riba sbb certain budak punya personaliti kita bleh cepat suka just like that je.. Pastu mesti laki aku berbulu je kan sbb aku takde buat macam tu ngan anak2 dia.. Awal2 dulu tu adalah tapi tu time belum duduk serumah belum kenal lagi...

Ni dia punya personaliti tu cukuplah aku tak berkenan, perangai suka meminta-minta walaupun tak diberi. Kadang-kadang kita dah bagi kat dia something tapi dia still mintak yang lain yang kita punya tapi tak bagi kat dia tu. Eeeee tu memang buat aku hangen macam tak tau bersyukur. Dengan Adik dia pun kerap berebut n rampas dari tangan Adik dia, eh aku macam, kau nihhhhhh adik sendiri kot tuuuu! Macam Yam tak pernah mintak-mintak dengan suami aku kot.. Dia diam je walaupun teringin apa-apa yang suami aku punya. Habis-habis dia bisik kat aku.

Aku cite kat Ija, Ija mmg faham sangat-sangat tapi kalau salah sorang kakak aku kat Kuantan, memang nampak aku la keras sangat ngn si Kakak, dia tak dok sekali n dia not in my shoes so dia tak paham.. Yang nampak jahat ni aku je la, si mak tiri. So skang aku pandang situasi mak-mak tiri seantero Malaya dari sudut yang berbeza gittew... Macam cite Khunsa, mcm cite dulu-dulu mak-mak tiri digambarkan kejam dan jahat. Hah! Sekarang aku di tempat tu. Ada sebab hokeyyy bukan sesaje laaa nak jadi garang...

Tuhla kalau cite pasal dia ni rasa banyak sangat nak diluahkan sampai dah panjang entry. Padahal aku nak cite pasal benda lain tadi.. So aku cite in next entry ye..






You know you love me! XOXO,
-Scha

No comments: