Thursday, August 22, 2024

Finally A Place We Can Call Our Home.

Tadi aku semangat nak cerita pasal rumah sebenarnya.. Alhamdulillah la finally rumah yang aku duduk selama ni menjadi milikku dan suami! Aku tak pernah nampak jalan nak memiliki rumah ni selama ni dek nilai dia yang tinggi, sebab kawasan ni kawasan elit walaupun umah ni takdela besar macam rumah-rumah lain kat neighbourhood ni. Tapi aku memang selalu doa, biarlah ada rezeki untuk umah ni jadi milik aku one day nanti, walaupun aku tau macam tak possible. Sebab Yam dari lahir lagi kat umah ni.. Yam pun punya happy bila tau kitorang takkan berpindah ke rumah lain.

So finally the day has arrived... Abang aku nak jual rumah ni kat aku dengan nilai 250k-300k less dari value sebenar dia.. Banker n lawyer pun cakap kalau you taknak umah ni i nak! Sebab sangat murah. Apa ampa ingat abiang aku tu nak juai kat ampa dengan harga yang sama ke.. Hahaha memang tak laaa. Selama ni pun memang dia bagi aku dok free je kat rumah dia tu. Aku macam Ya Allah abang aku ni tahap pemurah dia bukan calang-calang.. Semoga Allah masukkan dia n keluarga dalam syurga tanpa hisab dek banyak sangat dah dia berbakti kat family n kat aku adiknya yang belum ada rumah ni.. Dia betul-betul nak tolong. Memang lepas sign agreement tu aku peluk dia n kakak ipar sungguh2 n cakap terima kasih sangat sebab jual harga ni kat Adik n tolong Adik macam-macam sebelum ni... Memang menangis laaa. Lusanya tu dia dah gerak balik Saudi dah... Just ngam2 je timing untuk dia sign SPA tu sebelum dia pergi.

Abang aku ni plak tahap baik dia tu, dia dok ckp kat laki aku depan wife dia, "Letak harga mahal pun bukan ada orang nak beli.. Susah nak jual. Lagipun banyak nak kena repair rumah tu." Macam nak cakap dia bukan berkorban sangat pun, gitu. Just macam nak pujuk kakak ipar aku je kot. Sebab kakak ipar aku tu tataulaaa betul2 setuju tak dengan harga yang abang aku letgo kat aku tu, aku assume dia setuju je lah kan, takkan abang aku sanggup bergado ngn wife dia sebab aku pulak. Kalau ikutkan memula kakak ipar aku sebut harga yang 100k lebih dari sekarang. Tu kitorang tak sanggup la. Pastu abang aku turunkan lagi 100k jadi barulah aku nampak cahaya sket...

So, kakak ipar aku tu, dia sejenis muka ketat n nampak sombong sangat2 tapi aku hadap je after all family kan, walaupun dulu aku selalu bengkek jugak. Jenis yang tak mesra sangat dan kadang jenis cakap direct gitu. Tapi ekceli dia baik je, kalau balik Malaysia memang macam2 dia akan belikan untuk whole family. Kalau diorang bercuti pun, balik Malaysia memang beli macam2 souvenirs utk seluruh family...

Dari zaman mak aku ada lagi pon, mak aku few times la kecik ati ngan dia sebab pesen dia jenis tarik muka gitu dengan mak aku, takde nak manis muka selalu, contoh sebab simple je, dia tak selesa duduk rumah mak aku kat kuantan tu sbb panas takde aircond. Tapi mak aku kata, biarlah mak aku kecik ati sikit2 tu asalkan abang aku dan isteri dia tak gado takpelah. Tapi dalam tarik2 muka dia tu, dia pernah hadiahkan mak aku rantai emas besar gila so I guess that's how she is. Dan abang aku pun sentiasa bagi duit kat mak aku, jadi dari segi tu takdela wife dia menghalang..

Good and bad can live side by side, aite?

So bila abang aku dah jual dengan harga discounted gila2 tu barulah aku mampu nak bayar bulan-bulan n urusan ngan bank pun smooth je sebab aku takde loan lain dengan bank dah, credit card pun dah takde jadi senang lulus.

Tapi laki aku letak sedebuk la down payment untuk rumah ni.. Dari duit dia jual rumah lama dia. Kalau tak memang haku tetap tak mampu gak beli umah ni tanpa dia. Mampuih nak bayar sorang-sorang!

Aku respect laki aku sebab dia bagi full trust kat aku. Sebab umah ni nama aku sorang je, sebab asalnya nak 2 nama, nama aku n dia tapi somehow bank cakap tak boleh. Maybe sebab dia belum kerja tu la. Pelik sebab bank mula2 cakap, kalau nak ada 2 nama kat rumah, suami aku kena jadi guarantor. Kat loan nama aku sorang je.

Lepas tu bank check n cakap tak boleh pulak letak nama suami aku.. Tapi yang peliknya, takyah ada guarantor lain pulak sebagai ganti. Aku pun tapaham kenapa, sebab kakak aku pun beli rumah haritu tapi bleh je letak 2 nama walaupun suami dia dah pencen.

Aku tanya lawyer, lawyer cakap maybe bank dah tak perlu guarantor sebab aku keje dengan company yg kira stable dan aku pun dah almost 13 tahun kat kompeni yang sama. Pastu takde komitmen lain dengan bank. Padahal dulu aku punyela tak konfiden bleh lepas loan sebab masa muda dulu banyak laaa lambat bayar kete kat bank huhu. Sekali lepas ngan cemerlang pulak.. Maybe sebab dah takde rekod sebab dah lama kot.

Pastu laki aku transferkan duit dia sedebuk untuk aku pegang untuk tujuan repair/renovate umah tu. Tu pun aku terharu n appreciate sangat sebab dia percaya kat aku. Sebab aku sendiri pun tak berapa nak percaya diri aku kalau pegang duit banyak2 takut esok habis kat shopee muakakaka! Takdelah.. Duit sendiri mmg aku boros tapi kalau duit bersama camni idoklah aku nak memandai2 perabihkan boreh.. Apa2 perbelanjaan rumah semua aku catat n share ngan dia.

Tapi semalam aku melawak gak la nak tengok dia cuak tak, "Okay bye nak lari Siam dahhh dah dapat duit banyak." Pastu pagi tadi masa anta aku gi keje, dia plak usik aku cakap, "Haa ni confirm gi kerja ke gi Siam ni dah dapat duit banyak?" Ekekeke mesti ada sedikit cuak dalam diri dia kannnn. Lari betul baru tau... 😄

So... That's about it. Walaupun dah lama duduk rumah tu tapi skang tengah eksaited nak mula cantikkan umah sebab dah jadi rumah sendiri kan.. Macam2 projek diy aku plan dalam kepala ni. Antaranya, nak revamp dapo aku tu jadi tema retro sket. Wahhhh idea kemahennn lagi hasilnye tataulaa camno nanti! Aku onz je projek macam2 tapi si kecik tu dok pelok kaki la dok menanges la.. Memang jadi terencat laa projek2 diy aku semua. Macam baru ni aku try betulkan sendiri tangga kat umah tu sbb ada anai2.. Aku cabut semua parquet n ganti vinyl. Memang ssh nak siapkan sebab si kecik tu nak nyibuk jeeeee dok kat tangga sama2 ngrrr. Aku sambil buat keje potong n gam vinyl, dia sama bertenggek kat tangga tu sebelah bontotku. Dah camno??

Skang bajet yang ada kena dulukan benda2 wajib mcm baiki atap, plumbing n lantai pe sume.. Ada lebih2 sikit tu barulah bleh buat benda2 sunat mcm mencantikkan dapo n hall tapi mostly kena buat sendiri takleh upah orang la... Kalau tak, bajet konfem skyrocketed lah!

Nanti kalau rajin aku share projek revamp dapo aku tu kat sini. Macam blog2 mat saleh kan, tengok bes je hasil dorang tambah yang tau menukang tu.. Nanti kalau share lelebih kat story/status orang ckp apa pulak kan...

So till then! Much love and God bless! 💖



You know you love me! XOXO,
-Scha

No comments: