Wednesday, October 18, 2023

Tahukah Sekali-Sekala Jiwaku Bergelora?

Dear Blog,

Lama aku tak menulis kan. Walau banyak kali datang keinginan nak menulis tu, tapi aku sejenis yang takut sangat tersalah taip, atau tersalah cakap, last-last aku matikan je la hasrat nak menulis tu takut kena kecam la, kena katala, etc etc. Itu yang last-last taip halfway and save as draft je.

Lainla kalau aku taip as anonymous takde sape kenal. Haa mau terupdate kerap gila blog ni then!

Saje nak update life sekarang... Aku dah bersalin bulan 5 haritu. Maternity leave 3 bulan punyala syok. Tengah bulan 8 gitu baru aku masuk opis. Since then mmg banyak work from home dan ambik cutila dalam dok menguruskan babyku ni. Member opis pun cakap aku baby blues lagi. Yela dalam fikiran ni majoriti pikir pasal baby je.

Dok pikir cukup tak susu? Banyak nanges tak dia.? Okay tak seben aku jaga dia? Haa buat masa sekarang husband aku jagakan dia dulu.. Agak dah tough sikit baru hantar nursery most prolly early 2024. Untunglah aku rasa selamat sikit bila husband sendiri yang jaga ni. Cuma kena adjust sikit-sikitlah bab financial tu.

Dok dia, dia, dari tadi kan. Nama baby aku Maya 😁 So matching la dengan nama Yam. So now aku ada 2 daughters - Maryam & Maya. And 2 stepdaughters - Kakak & Adik.

Di usia 40s bila dapat baby ni.. Lain betul perasaannya. Rasa lebih appreciate setiap moment tu sebab tau pasni takde peluang dah.. Banyak sabar sangat skang nak compare ngan masa aku dapat Yam dulu. Dulu dok stress je. Sekarang memang sabar je bila baby nanges ke apa..  Siap rasa comel sangat bila dia nanges tu hihi. Sesekali je rasa nak marah-marah sebab penat sangat or tak cukup tido ke.
 
Cuma ujian life aku skarang ni dari dua anak tiri aku tu. Tak taula kenapa memang banyak menguji kesabaran sungguh. Memang tak sama la perasaannya anak sendiri dengan anak tiri. Tak sama. Aku cakap ni bukan suka-suka nak bezakan tapi dia memang just like that. Haa. Sesuatu yang aku baru faham bila dah duduk sendiri serumah dengan diorang..

Ija lah tempat aku bercerita. Setia dengar semua. Walaupun kitorang jarang jumpa tapi chat tu almost everyday la. Memang masih berkawan baik dari zaman UTP lagi sampai skang. Memang syukur sangat aku ada bespren cam dia..

Banyak kali aku rasa givap dengan anak-anak tiri aku tu. Yang buat aku tahankan sebab suami baik sangat, aku pikir susah nak dapat orang macam dia dah. Sejenis yang flexible n memahami sangat dari segala segi.

Pastu baru ni aku mengidam sangat nak makan dimsum kat Hat Yai, so aku ajak la husband bercuti kat sana. Tapi nak kena tinggal anak-anak dia - Adik & Kakak, kakak kena tinggal untuk tengok2kan adik dia. Adik kena tinggal sebab Adik tu susah sikit nak kawal sebab plan nak naik ETS. Konfem la dia akan roaming around dari coach ke coach ETS tu, jadi benda yang patut gi bercuti jadi penuh dengan adegan sakit kepala lak nanti. Dia mild autism, so sejenis tak dok setempat la. Kadang datang mood dia nak menjerit kat public tu.. Haaa. Aku dah bleh bayang kalau bawak dia nanti, husband aku akan automatik fokus jaga dia je, aku kena banyak independent sambil jaga Maya. Aku pon jadi takleh nak mengada-ngada sangat nak manja ngan dia huhuuuu eh nak gak diaaa 😁

So husband pun mintak la tolong adik dia, kakak n abang dia untuk jagakan dorang dalam 4 hari, malangnye semua cakap ada hal. Mak husband aku sendiri pun takde offer nak tolong tengokkan, padahal cucu sendiri kot.. Tsk. Tapi aku faham la, sbb aku hari-hari ngadap dorang, aku tau la perangai dorang tu cemana. Si Kakak dengan sikap dependent dia sangat, umur dah 8 tahun tapi macam 6 tahun. Adik pulak sebab autistic tu kadang orang tatahan, umur dia 6 tahun. Kitorang ni mintak tolong tengokkan 4 hari je.. Aku pun perlukan time off dari bebudak tu jugak. Kadang aku pk, dorang ni ada pertalian darah pun dok menolak-nolak nak tolong jagakan sekali-sekala anak buah/cucu dorang tu, apetah lagi aku yang takde pertalian ni.

Jauh beza cara aku raised Yam dengan cara husband besarkan anak-anak dia. Dia sebab wife dok sakit je, jadi dia yg mostly jaga anak. Lakiku ni plak jenis sangat rajin jadi dia banyak buat semua benda untuk anak-anak dia, sebab dia pk lagi cepat dan senang kalau dia buatkan semua. Jadi bebudak tu grew up to be very dependent on him. Serba tak tau. Serba takut mencuba. Taknak cuba & cepat give up. Nak bukak beg tak tau. Nak bukak tupperware tatau. Apetah lagi benda-benda yg lagi susah kan. Jadi lemas aku dan Yam melayan. Pastu picky eater. Awal-awal dok ngan aku dok complain masakan aku ini tak sedap, itu tak sedap. Pedas sikit tak boleh. Dah dimanjakan dengan Ayah dorang. Taula laki bukan garang pon dengan anak-anak kan. Mmg spoiled sket yang sulung tu sebab seben aku tunggu 12 tahun kan nak dapat dia. Aku sebagai mak-mak masih percaya dengan bebudak ni kena paksakan sikit dan kena pekikkan jugak. So bab makan tu, dengan aku sorry la, apa yg terhidang tu ko makan. Tak makan, ko lapa. Takde nak masak special untuk ko. Haa gitu.

Yam pulak sebab mak ni tak rajin cam Ayah, jadi aku raised her to be very independent. Apa-apa cuba buat sendiri dulu. Family and kawan-kawan pun bleh nampak Yam tu independent sangat. Makan pun tak memilih, tak banyak complain. Jadi dari kecik kalau balik Kuantan memang abang2 n kakak2 aku semua tak kisah ajak Yam dok umah dorang sebab dia senang ditolak ke tepi ke tengah. Takde susah mana nak jaga dia. So tu lah bila in laws ku menolak nk jagakan anak-anak sebenku.. Aku rasa pelik lak.

Ija cakap patut family suamiku syukur la sebab suami aku dah kawen ngan aku so ada org yg akan tengokkan bebudak tu hari-hari kan. Kalau aku takde, sikit sebanyak dorang pun kena tolong tengokkan anak-anak buah dorang tu kan, dah nama anak yatim. So sesekali kasi la ruang untuk aku bernapas gak dari bebudak tu... Karang nanti sikit-sikit mak tiri jugak yang jahat..

Kakak pulak dah terlebih anggap aku mak dia. Perangai dia tu aku rasa Yam yang sepatutnya perangai gitu. Setiap apa aku beli, dia rasa entitled untuk dapat. Dia tak mintak ngan Ayah dia pulak. Nak mintak ngan aku jugak. Patut Yam yang dengki kat dia sebab dia baru masuk umah ni kan. Ni dia pulak yg dengki ngan Yam. Siap guna barang Yam n barang-barang aku pastu buat macam harta sendiri, tak bagi Yam guna pulak, sebab dia nak guna. Hewahhh ko rasa. Aritu siap tak bagi Yam tido sekali ngan dia, sempit. Padahal Yam yang patut complain sebab dia 2 orang yang baru masuk umah tu, dan buat Yam tak seselesa dulu kan. Tapi Yam takde bising complain kat aku. Memang aku mengamuk aritu mengadu kat suamiku pasal ni, rasa marah meluap-luap sebab kecik lagi dah pandai ambik hak orang. Kalau budak jenis pandai bawak diri, kita pun jatuh kesian sebab anak yatim kan, lagi kita semangat nak bagi itu ini kat dia kan. Tapi jenis budak yang memandai pastu suka mintak-mintak gini.. Haihhhh assobru betullaaa mmg jadi tarzan la mak...

Aritu dia punya 'baik', si Kakak tu.. Aku marah dia tak kemas barang ke apetah tak ingat, dia bleh merengus kuat-kuat, "Hehhhhh!" Aku punyala hangen sebab rasa kuajaq sangat..

Mesti korang fikir aku tak penyayang semua kan. Entahla.. Susah tau. Aku rasa aku takdela jahat tapi bila dok sekali dengan dorang ni aku rasa stress sangat kadang aku jadi garang. Laki aku yang bagusnya mmg dok bagi green light walaupun aku yakin mesti ada kecik ati kat sana sini, "Marah je macam marah anak sendiri Syg kalau dorang tak dengar kata. Takpe. Abg tak marah." Mula-mula kawen aku cuba sabarkan, yela anak orang kan, bukan bleh marah suka-suka hati, tapi lama-lama rasa dipijak paler plak n hak yam diambil, aih ini takbleh jadi... Tu yang aku mula marah dorang n bertegas.

So aku pon selalu cakap ngan husband, Abg kena bagi kakak tu independent sket, Abg jgn buatkan semua untuk dia, suruh Kakak buat sendiri, Abg kena train Kakak tu untuk jaga Adik jugak. Abg kena slowly lepas dah tugas tu kat dia.. Nanti kalau kita takde, cemana? Abg ingat ada ke orang nak jaga kalau sikap dia terus bergantung sangat dengan orang camtu. Agak2 sape dalam family Abg yang nak jaga? Terkedu lakiku memikirkan kebenaran ayatku tu. At least besarkan anak kita tu supaya tak menjadi beban kepada orang lain nanti.

Bagusnya suami aku ni sbb dia mmg respect nasihat2 aku kat dia, n dia terus implement. Nampak la dia dah suruh Kakak buat itu ini. Suruh kakak pakaikan pampers & baju adik. Dia ikut cara aku didik anak, tak manjakan sangat. Banyak copy paste semula ayat2 aku bebel kat anak2 dia.. Hehe. So slowly aku ubahlah dorang tu ikut cara aku. Bak kata kakak aku bila aku mengadu tatahan ngan bebudak tu, "Adik kena banyak sabar dengan dorang. Kena bagi masa untuk dia berubah ikut cara kita."

Aritu suami aku nak cari kerja time malam, aku straight forward je cakap, "Sorilah bang, Syg taknak Abg keje malam, Abg jangan biar Syg je jaga bebudak ni. Carila keje office hour." Bukan soal selfish ni, tapi memang dah tua ni aku dulukan diri sendiri untuk kesihatan mentalku. Siang aku keje kan, malam aku nak rest bukan nak jaga bebudak tu sorang-sorang.. Tolong tu boleh, tapi bukan lepaskan terus kat aku untuk aku jaga. Aku taknak jadi gila sebab jaga budak-budak tu sebab aku bukan sejenis sabar sangat. Memang ada time nak gila n rasa nak jerit tau sebab stress ngan Adik & Kakak ni. Cuma Adik ni makin lama dia makin ok, tak la banyak perangai macam mula-mula dulu. Kakak pun slowly better aku rasa memang kena garang ngan bebudak ni, barula prangai dorang tune sikit.

Macam Adik tu, time aku pantang dia tiap2 malam bangun menanges taktau ke sebab. Laki aku just marah "Haipp!! Pegi tido!", memang tak jalan la... Aku ni dengan sakit peningnya sepanjang pantang berjaga malam sebab Maya kuat ngempeng n tak tido malam.. Memang pening n jadi cranky sebab tak cukup tido la. Baru nak rest dari Maya, Adik bangun menanges bising. So few days aku sabarkan dulu. Masuk hari ke berapa tah aku amek rotan aku mengamuk pukul rotan tu kuat2 sebelah lantai sebelah Adik.. Bagi dia seriau sket. Memang dia melalak la. Aku naik suara, "Tiap2 malam buat pangai bangun menanges takde sebab ni, tak boleh jadi ni! Mmg nak kena ni!!" Suamiku mesti trauma sekali sambil pura-pura tido, takut aku apa-apakan anak dia hahaha.. Ala aku bukan pukul anak dia. Tapi esok malam dan seterusnya, memang dia takde bangun menangis malam dah tau! Haaa. Tau takut. Memangla dia autistic tapi dia pun budak biasa yang kita kena marah, bukan takleh sentuh takleh marah.

Aku berdoa sangat harap aku sabar betul dan dijauhkan dari sampai tahap mendera dia, sebab dia punya pangai tu kadang mencabar kesabaran sangat.. Tu aku tak suka suami tinggalkan aku dengan diorang je takut hilang sabar dan dirasuk setan. Memang kadang aku cubitkan jugak kalau degil sgt. Haritu time majlis kawen aku kat Kuantan, adik suami aku jagakan budak berdua tu kat homestay for few days, sekali dengan Mak Ayah dia n adik beradik dia yang lain kan.

Lepas dah abes majlis semua tu, balik Shah Alam, suami aku tunjuk kesan lebam kat peha Adik. Besar jugak.. Dia ckp rasanya adik bongsu dia yg cubit ni.. Dah anak 4 dah. Adik bongsu dia tu garang sikit. Tapi suami aku macam biasala, senyum je.. Dia paham mmg kena bnyk sabar nak jaga Adik tu, dia anggap adik dia cubit tu mcm cubit anak2 sendirilah.. Haihhhh serba salah tau. Aku pulak jadi sedih bila Adik kena camtu ngan mak sedara sendiri.

Bila dapat laki okay, cabaran kat anak-anak pulak. Camtulah idop ni, memang takkan terlepas dari ujian kan.. Pastu dapat duda yang dah sedia ada anak, sedia je lah banyak kali nak kecik ati kadang bila kita nampak dia macam dulukan anak-anak..

Selalunya weekend la aku stress lebih. Sebab Yam akan ke umah Babah dia, aku jadi peghangai sikit bila dia takde sebab rindu la berpisah ngan dia.. Dalam ati pk, anak sendiri pun aku tak dapat jaga, tapi terstuck dengan anak-anak orang lain pulak.. 😣 Belum dapat rasa sayang dorang tu macam anak sendiri lagi dek kerana perangai-perangai dorang yg tak kena dek mata aku tu... Sebab tu la aku doa slalu moga dilembutkan hati aku ni, kesianla budak-budak tu Mak dah takde kan..

Nasib baik ada Maya. Dalam takde mood n stress n rasa nak marah tu... Tengok Maya aku rasa lega n suka sangat, stress reliever dia tu. Dapat pelok ciom gomol semua ilangla sket rasa stress kat orang lain tu. Ni aku tengah tunggu waktu nak balik umah nak sambung gomol dia plak.

Nak tengok tak muka Maya? Dia ada sikit lesung pipit dapat dari suamiku.. Dulu aku time ngan Izal mmg berangan nak lesung pipit dalam macam Izal la.. Sekarang akhirnya dpt gak anak ada lesung pipit walaupun tak dalam macam Izal huhu janji ada nakkkk. Nah belanja gambar sikit..


Ya muka dia memang takde muka aku, muka suami je.. Saya tolong lahirkan je hahaha.. Samala macam Yam, muka ikut Babah dia gak..

Jumpa lagi! 🥳











You know you love me! XOXO,
-Scha

2 comments:

aisha said...

yeayyyyyy!! update!!!!!!! hahahahaa update jeee.. pedulik la kata2 orang lain... tak suka tutup takyah baca.... kannnn?

gadis jumaat said...

hihi hai aisha... sis takuad terima kecaman :D