Friday, December 9, 2022

Cerita Terkini Mantan-Mantanku

Free sikit arini. Semalam aku dah siapkan task aku so harini free lagi. Tapi anak-anak buahku ada benda pending lagi. Letih sikit handle dorang ni, tapi malas nak cite sal dorang kat sini buang karen je. Selalu aku cite kat Ija je.

Incik Bear

Aritu aku bleh terpikir nak tau pasal ex boyfriend aku yang first. Bukanla 1st in number, actually 3rd, tapi kira dia 1st yang memberi impak lah, cinta matik la kiranya miahaha. Yang lagi 2 sebelum dia tu beshe-beshe aje. Kalau dalam blog first aku kat blogdrive dulu memang banyakla cite sal dia, tapi blogdrive pun dah hilang. Ada sikit-sikit aku cite pasal dia dalam entries ni, aku guna nama Incik Bear untuk dia.

Seingatnya aku dah tak friend dengan dia kat FB. So haritu aku search nama dia kat FB, sebab nama dia boleh tahan unik gak, then aku jumpa satu gambar masa kecik, caption tahun 2020 tu berbunyi:  "Bersama dengan arwah abang.." Maka terkujatlah aku.. Ishk betul ke dia ni. Sebab gambar masa kecik sangat lagi.

Aku pun PM orang yang post tu nak tau cite penuh.

"Salam, maaf awak adik Edy ke? Dia dah meninggal ke?"

"Wsalam, ya saya adik dia. Ya dia dah meninggal.."
"Bila dia meninggal? Sakit apa?"
"2020.. Heart attack."
"Sebelum tu memang ada sakit ke?"
"Arwah abang buat dialisis dah lama.. Kidney failure."

Dah sampai ajal Edy.. Pergi muda dia. dia pergi masa umur 41. Kita tak tau lagi masa kita. Lepas dengan Edy tu aku bercinta dengan ex husband aku sampai kawen. Lepas aku dah putus dengan Edy tu, banyak kali la dia mintak maaf. Time aku dah tunang, dia message aku lagi dan bagitau dia mintak maaf sangat-sangat banyak salah dia buat kat aku dulu. Lepas dah melalui macam-macam, dia tau dia paling sayangkan aku, dan dia menyesal dengan semua tu walaupun dia tau aku dah takkan balik kat dia dah.

Yes I know, because when I love someone, I love hard. I'm all out. Ko akan rasa macam ko la orang paling ensem dalam dunia ni sebab level of admiration yang aku tunjukkan pada ko. Nampak aku macam gila bayang sangat kan. Walaupun org keliling dok pelik tengok aku buta ke nak laki macam ko. Tapi bila dah sayang aku tak kisah dah semua tu. Dan bila aku dah tak sayang, semuanya melayang.

Bila tau Edy dah meninggal tu aku terkedu la jugak. Ija bespren aku pun rasa macam sedih gak sebab pernah kenal dia kan. Dulu Ija la yang selalu teman setiap kali aku ngedate kat Penang ngan Edy zaman belajar kat UTP dulu. Sama-sama lepak Padang Kota, makan kat Line Clear ulang-ulang.

Habis cite pasal Edy.


Aidee

Ni cinta matik nombor dua. Lelaki kedua yang paling aku sayang lepas Edy. Napela ex husband aku tak termasuk dalam senarai cinta matik ek.. Maybe sebab aku tak banyak persamaan dengan dia dan tak banyak shared activities dengan dia walaupun dia pernah jadi suami. Aku lebih rasa dia macam family member je, tak rasa macam lover sangat bila aku reflect balik hidup aku.

Kadang-kadang nak gelak ngan life aku banyak berkisar nama yang dekat-dekat plak.. Yang first tu Edy, pastu husband aku Adi, pastu yg 2nd cinta matik ni Aidee pulak. Hihi. Kira time Edy cinta zaman muda early 20s.. Ngan Aidee ni cinta zaman dah matang late 30s. Dorang ni dedua Leo, chemistry memang best sangat macam bestfriend. Tapi tuhla maybe bila jadi pasangan, banyak sangat persamaan sampai jadi susah nak kekal bersama kot..

Baru-baru ni aku ada jumpa tiktok Aidee ni, dia guna untuk biz dia. Tapi dalam tu macam ada bagitau dia dah cerai la ngan wife kedua dia yg dia kawen lepas putuih ngan aku tu. Pastu aku wassap ex-pekerja dia Zura, Zura pun kata mcm betul je dia dah cerai. Sebab dia kenal wife Aidee tu, adala dia nampak status whatsapp wife Aidee.

Aidee sempat ada anak sorang dengan bini kedua dia ni. Aku cakap kat Ija, kalau aku belum kawen rasanya aku boleh jadi semula dengan Aidee ni sebab dengan dia dulu memang sangat serasi. Sebbaik iols dah taken hiks. Profile pic kat wassap aku saje letak gmbr kawen aku ngan Naz, sebab aku macam leh terasa-rasa Aidee ni akan cari aku. Sebab haritu dalam bulan 2 tak silap, dia dah pm aku kat FB bgtau dia dah nak cerai dengan wife dia sebab wife dia ada orang lain.

Tapi tak lama pastu aku nampak dia up gambar kat FB dia, dia celebrate birthday wife dia pulak. Aku tak friend pun dengan Aidee, tapi dia upload gambar tu as public post, nak suruh aku tengok lettew! So aku assume dorang dah berbaik semula la kot. So habis cite kat situ. Tau-tau tak lama pastu dia dah bebetul bercerai dah.


Izal

Ok buat masa ni, aku belum move on dari nama ni. Berantu sangat. Aku teringat nak menulis kat sini sebab aku mimpi kat dia kelmarin. Aku mimpi dia tetiba muncul kat umah family aku kat Kuantan. Lepak-lepak kat sana. Dah beberapa kali tau aku mimpi dia tetiba ada kat umah Kuantan.Dalam mimpi tu aku macam dok halau la dia, "Kenapa datang sini?? Baliklaa.. Nanti Kak Da marah kalau tau Abg datang sini!"

Kak Da tu kakak aku. Dia sayang sangat kat aku sebab tu dia yg lebih marah kat ex-ex aku huhu. Siap masuk dalam mimpi tuh..

Dalam mimpi tu jelas sangat fizikal Izal. Dapat tengok dia yang sangat-sangat aku rindu dan tak boleh nak jumpa lagi dah. Aku tau aku masih sangat-sangat ingatkan dia tapi aku tau memang takde jalan dah dengan dia. Life aku dah moved on dah pun, cuma maybe dalam jiwa ni je tak boleh terhapus lagi rasa sayang pada dia yang dah terpupuk selama 5 tahun lebih yang lalu.

Aku cerita je mimpi aku pada suami. Dia cakap, kenapala kerap mimpi dia ya. Tapi suami bukan jenis marah tak tentu pasal. Dia sangat memahami.

Baru-baru ni, Izal contact aku.

"Abg kat Putrajaya ni."
"Ishk kerap lak balik sini. Abg dah keje sini ke?"
"Dak la. Mai opis. Malam karang Syg tunggu ya."
"Mana boleh jumpa dah. Abg ni.."
"Awat? Pasaipa? Malam karang Abg ambik Syg."
"Syg kan dah kawen.."
"Dah kawen? Bila?"
"Masa yang Syg ckp kt Abg haritu la. Abg ni ramai sangat girlfriend sampai tak ingat apa pon."
"Memang dah kawen ya. Ok-ok sorry. Tak kacau dah."


So dah almost 3 minggu berlalu n dia tak message aku lagi. Tu yang aku jadi resah gelisah camni kot siap mimpi-mimpi. Maybe the time has come kan. Untuk aku betul-betul stop contact dengan dia dah. Bila dia dah diam gitu takdelah aku nak message dia lagi. Memang patut stop pun kan... Dah kawen pun. Bukan takat dah kawen je. Dah ada isi dalam perut pun huhu. Aduila... Apesailaaa ko buat hal Ijai..

Tengokla perangai dia. Dia ingat aku memain ke bila aku cakap aku nak kawen haritu. Perangai sungguh. Ingat aku nak tunggu dia sampai reput ke. Bukan sekejap aku tunggu tapi 5 tahun. Bukan tunggu di usia muda. Dah tua ni jadi 5 tahun tu bernilai sangat. Tataula apa dia rasa. Macam takde perasaan si peti ais ni tau. Warffffff sakit jiwa mengadap dia ni..

Yang ralat sangat ngan dia ni sebab aku takde closure dengan dia. He left many things hanging. Aku sejenis yang nak tau semua. Pasal dia menghilang 5 bulan tu, sampai skang aku tak tau sebab apa. Memang sejenis tak explain mamat ni. Memang boleh jadi gila sesiapa dengan dia.

Memikirkan yang aku takkan ke mana dengan dia, dengan faktor distance lagi. Tapi lately boleh pulak selalu balik Malaysia. Time aku mengharap sangat haritu tak balik-balik pun. Itu yang buat aku decide aku nak kawen haritu. Sebab tau takde secebis peluang dah kot aku ngan dia. Walau cemana pon aku mahukan dia. Tp tu lah. Takde ruang. Takde peluang.

Aku just harap one day nanti dia bebetul terang hati nak nampak segala bentuk pengorbanan dan kasih sayang yang aku pernah kasi untuk dia. Dalam betul parut yang dia tinggalkan untuk aku. One day kalau dia datang mintak maaf, aku rasa tak teragak pun nak maafkan dia kot. Sebab walaupun dia dah buat aku camni, aku still takleh nak benci dia bebetul sampai aku rasa kadang-kadang Ija nak je tunjal kepala aku sebab dok sayang dia lagi dan takleh lupa dia lagi.

Dalam kepala aku masih jelas terbayang suasana kat stesen keretapi Padang Besar empat tahun lepas, dari jauh aku nampak sosok tubuh tegap dan tinggi dia tengah cari aku dalam ramai manusia yang lain. Dengan kemeja hijau muda Ducati dia dan seluar hitam favourite aku yang meng-enhancekan ketegapan dan kepanjangan kaki dia. Waktu tu aku rasa betapa beruntungnya aku memiliki dia walaupun aku tau dengan rupa dia tu ramai yang akan menoleh kali ke dua untuk tengok dia. Tapi dalam ramai-ramai orang tu dia pilih aku..

what would i do
in times that i miss you?
where would i go
in times when i long to see you again?
how must i spend
the nights without you?
how do i bear
each morning that you’re not there?
the days shall never be the same again
i will never be the same again
without you

- Loss of Loved One, Jocelyn Soriano



You know you love me! XOXO,
-Scha

2 comments:

Anonymous said...

sy pun tak boleh move on lagi dgn cerita izal. sbb cerita dia lah sy kenal blog ni. haha. actually sbb dah tak ramai org yg update blog kan. so bila jumpa ada blog yg msh aktif sy excited! hahha.. anyway, congrats on ur pregnancy. semoga selamat semuanya :)

-jz

gadis jumaat said...

hihi terima kasih sudi baca tempat meluah prasaan ni.. unsettling betul prasaan dengan izal ni. tataula bila btol2 dapat lupa dia.