Wednesday, December 1, 2010

Favors To Treasure.

Finally! Hari ni baru free dari bebanan kerja di opis.. Lompat bintang bintang bintang! (^_^)

Arini nak citer pasal wedding favors time kawen aritu ekceli. Tergerak nak cite sebab geram sikit ngan satu perkara berkaitan. Let's not elaborate it!

So, salah satu impian perkahwinan aku adalah nak bagi favors kat tetamu dalam chinese take-out box nih.


Ceritanya bermula begini; Prasan tak kalo dalam cite omputeh especially americans la, asal dorang tapau chinese je musti dalam box ni, asal dalam box ni je musti chinese take-out. Pastu makan ngan chopstick. So aku berkenannnn sangat. Apsal malaysia tadek, apsal kite dalam polisterin je haa? Hatiku tertanya-tanya.

Dari time blajar kat utp lagi, selalu berangan ngan Ija nak bukak gerai time convofair jual char koay teow ataupun steamboat. Nak jual steamboat sbb macam senang nak jual. Cakuetiau plak sbb aku pernah keje jadik waitress kat Sany Char Koay Teow Penang suatu ketika dulu, jadi mmg aku tau buat cakuetiau hinss hinss. Dan aku slalu berangan kalaulah aku ada rezeki nak bukak kedai, aku akan invest untuk buat packaging dia menarik, tertarek sampai orang seronok nak beli dan sayang nak buang bekas. Tak kisahlaaaa bisnes ape pon.

So dalam context convofair torsobut, aku slalu terbayang nak jual char koay teow aku dalam chinese take-out box nih tauuu. Siap pk nak buat sendiri kotak ni. Tapi pastu pk, takkan gune kertas tebal biasa tu je kan? Sbb kalo nak isi cakuetiau, musti kertas tebal biasa tu akan serap kuah dia kann. Tapi dalam tv aku tengok dorang gune kertas tu rilekk je... Tadek tembus2 pon kuah dia. Heheeee! Sure material dia bukan cam kertas tebal biasa, sure kertas dia ada thin plastic film kan... So tettttttt berakhirlah angan-anganku di sittewww.. Lagipun sewa satu booth kat convofair tu 400 sehari. Eh ke 400 sehari tu untuk separuh booth je share ngan orang lain. 3 hari convofair dah 1200. Manalahhhh kiteworang mampu time tu...

Long story short, time dekat2 nak kawen aritu teringat balik kat box nih, pastu bile gugel2 rupenye mmg ramai omputeh dah buat jadik wedding favor box! So apa lagiii... Terus jato chenta kali ke 2, pastu start gugel carik stok, tapi langsung tak jumpe yg jual kat malaysia. Tapi sumhow benda tu dah jadi rezeki aku la tu; aku ter-came across blog nadia bayu pastu dia ada bagi link kat satu blogshop yang ada jual kotak ini - oleolemanis! Cuma yg slacknye sebab ada kotak warna putih je... Warna2 lain tarak. Ada lagi satu blog yg ada kaler lain, tapi harga lari topik laa plak..

Itu yg last2 gune riben kasik berseri sket kotak daku...


Ribbon take-out. Heh hehhh.

Box yang dah siap stacked up for storage lepas dah gamkan riben n thank-u tag.
Siap pasang riben dalam 2 minggu sebelum majlis.

Riben tak dapek den nak standardizekan ikut gambar yang first tu (riben coklat n pink) sebab somehow, susah gilerrrrrr nak jumpe riben kaler coklat gelap ngan saiz 1 inci tuh dalam kuantiti yang banyak! SSF KL, SSF Kuantan, Kedai Bunga Riben Jalan TAR semua aku dah cari tapi takde. So dah terdesak sangat, blasah laaa janji namanye riben. Dahlaaa riben yg kecik tu bile kire kos dia, lebih kurang je ngan harga riben pink-ceklat aku tu, padahal dia gune satu jenis riben je! Ngeeeeeee!

Sooo kotak dengan riben pink-ceklat bagi kat close family members n kawan2 rapat aku je. Kotak ngan riben kecik cam kat dalam gambar bawah ni, bagi kat the rest. Aku dah sedaya upaya tanak bezakan favors untuk semua golongan tetamu kecuali untuk sebilangan yang btol2 rapat n special, tapi wattudu... Lagipun riben je yang lain, kotak ngan isi sama je.

Kotak dengan riben kecik.

VIP favor boxes untuk temen-temen gue.

Seterusnya, gambar2 favors yg dah sekian lama aku perammmmm tunggu sampai aku abis kawen baru nak share sbb takmo tak seprais. Kes kes kesss. Semua ni beli kat Nilai. Aku ada cakap pasal favors aku dalam entri ni.

Kchinggg!! Teka apakah makhluk ini?


Ramai yang teka nih coin purse, tapi nononono... Close up sikittt.


Beli jugak kaler biru sebab kesian ngan lelaki yang allergic karer pink.


Didatangkan jugak dalam bentuk bersegi camni sebab bentuk kipas dah tadek stok... Jadi beli ajelahhh janji lebih kurang...



Cermin muka! Comel ke idokkk?? (sile bayangkan nurkhiriah dalam Spontan )

Walaupun kekadang rasa tak seswai utk bagi kat laki tapi nak buat cemana kan. Ini je yang paling okay seswai ngan bajet aku. Takpelaa kalo dorang tanak, bagilaa kat wife ke, anak ke. Sapu tangan aku tak suke, sbb aku selalunye kalo dapat, gune skali pastu buang. No offense! Sbb tu laa aku nak bagi favors yg orang akan treasure...

Ija pon beli favors macam aku ni exactly, tapi bukan cermin, dia beli coin purse. Kebetulan ada plakkk dia jumpe, mmg m&m sisters lah! Huhuuu. Speaking of her, bliau tak jadi kawen 5/12 nih... Tapi bukanlah dia yang ditinggalkan, tapi dia punye decision yang tanak proceed sbb sangat yakin beliau takkan bahagia bile dah kawen nanti. Benda ni jadi pon dalam sebulan je sebelum kawen! Gile tak gilerrrr...!! Tak terlintas langsung kat kepala aku yang dia akan tak jadi kawen, tapi tu laa kan, benda2 camni betul2 urusan Yang Di Atas Sana...

Pastu favors ni plak untuk temen-temen, dalam VIP favor box tadi.

Heart-shaped candles.

Wedding cake candles.

Comel kannnn kannnn! Hihiii sendri beli sendri prasan. Pastu yang aku paling tatahan, aku tengok ada satu blogshop tu jual wedding cake candle ni dengan harga $1++ lebih mahal dari harga yang aku beli kat Nilai. Ayyooo... Kok ye pon bisnes, takkan sampai singgit lebih lebih mahal per piece kot...

So, end of story! Kalo blom tau nak beli ape for ur wedding favors, kesimpulannye silelahhh cuci2 mata kat Nilai. Banyakkkkk choice, tinggal nak kuar duit je heh hehhh.

Okay, sudah tiba waktu pulang, so I'll see u when I see u!

U guys have a good day!! 



Jaga diri & stay pretty!

xoxo,

6 comments:

Sue said...

Bestnya wedding favors you! Nyesal tak merayu nak gi your wedding! Hehehe

musni said...

i knw why :P

rose said...

YES!berjaya memiliki gift u dan tersimpan bek di dlm kotak kesayangan u 2 tau..haha..sayang mau buang kotak..sbb belum tentu dpt lagi..hehe

gadis jumaat said...

Suzie, u orang kuantan gak ke? Gagagaga rugi.. rugi.. :P

Mus tau ape!!

Hahaha u vip majlis ai tau rose! Sile laa simpan dan turunkan untuk anak cucumu nanti... ngah ngah ngahhhh :P

Unknown said...

saya pun ada kotak tu yeay !! sampai skrg my fiance suka sgt owl tu =)

gadis jumaat said...

Kerna u adalah vip cik nora! :D owl tu mmg kiut sgt kan. Ehheee.