Tuesday, December 15, 2009

Kami Tak Cool, Kami Hotttt.

Haihhhh. Awal2 masuk keje dah rasa hangat.

Agak-agak ko tensen ke tak kalo membe yg tumpang ko tetiap ari gi keje, arini bile ada member lain tego, "Aik, lewat ek korang arini." Dia pon jawab, "Bukan salah I ek arini, dia ni (tunjuk kat aku) yg lewat."

Padahal smalam time ko nak amek dia gi keje, dia lewat dan ko kena tunggu dia siap mandi pe sume, then sampai opis lewat, tadek ponnn ko bising cite kat orang lain?

Tidakkah ko gerammmm kalo ko berada lam situasi aku!

Kalo ko tanak lewat, drivelaaa sendiri gi keje bai. Tapi aku jawab rilek2 dan senyum tadi, "Kalo nak sampai keje cepat, silelaa drive sendiri ye." Tapi membe aku ni jenis selamber je masalahnye, tak makan saman kot.

Belum cite pasal kalo dia tumpang aku, aku macam kompius, aku ke yg tumpang kete dia ni? Sbb contohnye (haruslah bagi contoh) kalau dia sejuk, walaupun aku tengah panas, dia terus slowkan aircond ikut suka anak tekak dia (yg aku baru je kuatkan sebelum tu), without saying excuse me ke apa.

Mmglaa kengkadang dia bagitau aku cam, "Panas aah, boleh kuatkan tak (aircond)." Tapi, belum aku mampu bersuara menjawab, aircond dah kuat dahhh ni. Serupa tak kasik tau daa...

Perangai 'mengarah' dia pon lagi satu. 'Laa parking je laaa kat sana!' atau 'Drivelaa belah sana.' atau 'Potong je la kete tu.', dan macam-macammmm lagi nak mengarah pasal pemanduan aku. Kalo aku bnyk bertolak ansur di jalan raya pon jadi hal. Wadde?? Itu cara aku. Dia cara dia. Aku tak bising pon. Maybe cara dia cakap pon jenis kasar, sooo, tu yg aku rasa cam mengarah. Huuu!

Kalau time aku mintak dia drive kete aku, dia bwk mmg mcm langsung tak hormat tuan kete je kekadang, ngan recklessnye, himpit kete lain tahap lagi 1cm lagi akan bergesel, atau orang lain dah terjulurr depan kete aku nak masuk line, dia close the gap dekat giler sampai orang tu terus rasa nak nyanyi lagu 'Mengalah' diikuti ngan carut-marut dalam ati.

Mmg bnyk kali aku sakit jantung aah kalo time dia bawak, rasa macam dah dekat sangat nak innalillah dihentam ngan kete lain je. Bukan ke kalo kite bawak kete orang lain, kite akan jadik extra cautious?? Ke aku sorang je akan jadik camtu?

Pasal tol pulak, yg awal-awal dia tumpang kete aku duluuu, janji nak share, skang bile nampak aku gune TNG, dia wat tatau je ngan perjanjian ittew. In fact, sblm gune TNG pon dia jarang share sbb time tu dia sesak, so aku pahamlaa. Tapi time dah tak sesak, dia tak bayar semula pon? Ape dia ingat aku topap TNG ngan air ke?

Minyak kete, mmg aku tak mengharap kitorang share pon. Tapi parking kat opis yg bernilai dekat 20 hengget sehari tu, aku mengharap gak laa kitorang share2 bayar. Mmg boley claim, tapi untuk guna duit sendiri dulu tu, then baru claim, mmg menyusahkan laa sebenarnye. Tapi dia wat dek jugak pasal ni.

Rumah dia pulak, sebenarnye agak jauh daripada umah aku. Dulu time aku tumpang dia kejap, tadek masalah untuk dia sbb umah aku otw dia gi opis je.

Tapi umah dia? Mmg bukan otw aku gi opis, kene pusing ke lain terus. Kene mengharung punyelaaa banyak bumper sambil mendaki bukit lagi, melalui kawasan jam lagi. Kalau dia laki bini nak gi kedai malam2 pon dia cakap malas, sbb bnyk sangat bumper kene harung (haa tau punnn), pastu rumah dia plak kat 'ulu banat', kene masukkkkkk ke dalam.

Haaaa kannn kannnn aku dah cite sumer. Padahal aritu dah taip panjang2 tak puas ati tapi aku tak jadi publish. Kali ni biarlah orang nak kata apa! Aku bukan nak mengungkit, kalo nak ungkit, baik aku ungkit kat dia je, ni aku taip kat blog. Tapi sebetulnye aku rasa tak ikhlas aaa bile orang buat aku camni... Bile aku rasa org tak appreciate aku...

Entahla, bile kite terlalu flexible, dan terlalu tunjuk yg kite willing nak tolong orang lain, orang jadik lupe yg diorang sebenarnye 'ditolong' dan kite pun ada level kesabaran kite sendiri, dan mule pijak kepala kite tanpa sedar.

Ataupun pijak dalam sedar sbb nampak kite ni MACAM bleh dikotak-katikkan. Ni aku bukan cakap pasal membe aku je ni, aku cakap generally, the world works that way.

Jadi kesimpulannyeeeeee, berpada-padala. Takyah nak pemurah sangat dengan orang yg kau rasa kedekut ngan kau. Takyah bersopan sangat dengan orang yg taktau nak respek kau.

Rugiiii je, dan tambah dosa kau je nak menyampah kat PERANGAI dia dalam hati.



You know you love me!

7 comments:

kerel said...

how i understand ur feeling now...
been experiencing it till now...
tapi tu lar... free2 jer kutuk2 wat tambah dosa kering... hahaha

Anonymous said...

ko ckp kat die yg ko nk nek moto balik p kj..kalu die tye nape, then ko jwb la..bajet x ckup nk nek keta..tu pon kalu die phm la dgn maksud tersirat itew :)

-shEkin-

girlfriday said...

haha kerel, calittt sikit. takleh buat ape kan ekceli? tapi aku pasnih nak buat2 tegas sket laa dan takmo flexible sgt. bab tumpang aku tak kisah sebenarnye, cuma nk direspek skiiiiittt je :)

shekin, bahye tu, kalau dia wat tapaham ngan maksud tersirat ittew abislaa mak... sbb maikel skang, anak sedara aku gune. ikut ati mmg mau naik moto smula :D

musni said...

kak sya....dia mmg cmtu so kena sabar je la,mmg x mkn saman

girlfriday said...

erkk adeh. patutlaa mus buat ayat cam dah baca blog time jumpe tadi :P dia baik je dari segi lain mus, tapi certain2 tak tahan huhu.

hamlet said...

owh, aku memang setuju2 sangat la ngan post ko ni. perangai orang yang pijak kepala. bukan sekadar pijak tapi siap hentak2 lagi.

sampai satu masa aku terasa aku ni warm sangat sampai orang dah tak respek. tapi kalau aku tegas2, terus orang tak suke. ha cane?

aku rase nak buat perubahan lah sempena hijrah ni. tak nak kasi org ilang respek. nak gain balik respek tu.

tp ntuk kes kwn ko ni, cara aku handle org mcm tu is, aku sound je. tapi keras dlm lembut. contoh nye gini. kalau dia tukar2 ekon tu, "eh ko, aku yang panas, ko len kali bwk sweater." atau bila dia ngarah2 time driving, ko diam je drive cara ko drive sbb orang macam ni mmg buat kite gelabah, especially kalo br bwk kete. backseat driver org ckp walopun dia duk sebelah.

girlfriday said...

cayalah emy! siap ajar aku cemana nak wat ayat lagi hohoho. aku pun nak regain the respect jugak!! letih ok letihhhh. mari berubah!