Wednesday, April 7, 2021

Pulang

Lama sangat aku tak menulis. Sejak PKP  haritu la kan. Tak masuk office jadi takdenya aku nak mengadap blogger kat rumah..

Masuk blogger semalam aku tengok views untuk latest post aku 'Di Persimpangan' tu kemain ramai! 10x than normal. Start dari November last year. Kenapa ntah? Sebab blog ni banyak abandoned je kan.

Recently aku dah masuk office everyday semula. Jiwa tengah sesak, itu yang teringat blog ni...

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Izal has been gone for 43 days.. No news at all. Sikit lagi dah nak gila aku ni. Tak pernah-pernah dia menghilang lama-lama macam ni. Tak pernah. Dia sentiasa balik pada aku. Kalau dia hilang few days pon aku dah resah.. Ni pulak 43 days. Ya Allah. Aku dah tak tau nak fikir apa. Jenuh dah aku message n call takde balasan nih..

Sakit gila dada ni. Literally. Anytime je bleh menangis. Bila wiken Yam takde dengan aku memang keje aku terbaring dan menangis je. Aku sibukkan diri tapi bila sampai waktu tidur tu waktu yang paling perit aku nak hadap. Ingatan ni pada dia je.. Bangun tido sambung ingat dia. Mimpi pun mimpi bunyi message dari dia.

Allah belum mau kabulkan doa aku. Aku mintak petunjuk keberadaan dia tapi belum tau apa-apa. Bila dah terlalu lama dia menghilang ni aku sangat risau fikir keadaan dia cemana. Aku tak sanggup nak fikir kalau apa-apa jadi pada dia. Kadang fikir sanggup lagi kalau dia ada orang lain daripada apa-apa buruk jadi kat dia. At least aku bleh move on n benci dia.

Ini tak. Dia hilang time masing-masing tengah sayang n rindu sangat. Takde gado langsung. Last before dia menghilang 23 februari tu, baru lepas birthday dia 16 februari. Last dia contact tu, dia bagitau aku dia baru balik dari laut, kaki sakit gila. Dia tunjuk gambar ada kesan calar panjang kat betis dia. Cedera time keje kat laut. Dapat MC 2 hari. Tu lah last aku dengar berita dari dia..

Kalau bkn sbb sempadan tutup ni aku dah pergi balai polis sana cari dia. Aku cuma nak tau apa jadi. Kot kalau dia buat hal tetibe dah kawen ke dah ada org lain ke, biar la aku tau n hadap. Tapi I doubt it sangat-sangat. Sebab kenal dia 4 tahun ni dia bukan jenis camtu..

Dalam kepala aku sepanjang 43 hari ni pk macam-macam kebarangkalian based on cerita-cerita dia sebelum ni.

1. Dia pergi ke laut n stranded kat pulau sebab bot rosak dan tunggu bantuan sampai.
2. Dia masuk hutan dan berselindung di sebalik gunung.
3. Dia ke negara lain dan dapat arahan untuk tutup data kat phone.
4. Phone dia rosak dan kena tunggu government betulkan atau gantikan yang baru, which takes time.

Skang aku harap sangat dia involve dengan satu OPS yang sangat lama, yang waktu stand down OPS tu tak tau bila.. Stand down tu mcm waktu OPS ditamatkan bila keadaan dah betul-betul selamat dan selesai.  Yg pasti OPS tu samada kat laut atau hutan sebab dia tak dapat access phone dia ni. Biasa kalau dia ke laut, phone dia akan tinggalkan kat office sebab manade line kat laut. Aku harap sangat dia menghilang ni sebab kerja. Sebab right before dia menghilang tu, elok aku dengar kat radio, kawalan kat sempadan negara akan lebih diperketatkan.

Teringat apa yang aku sembang dengan dia aritu time dia ada just before dia hilang ni.

"Abg.. Syg mimpi tak bes pasal Abg.."
"Syg Abg mimpi apa?"
"Mimpi tak bes.. Tak elok cite kan.."
"Ala bagitau je la Syg mimpi apa.."
*tukar topik*
"Syg mimpi apa kat Abg.. Ckpla.. Syg mimpi Abg mati ya."
"😭 Ya.. Syg mimpi time tu kat majlis nikah kita dah. Tetiba ada kawan Abg dtg ckp Abg dah takde.."
"Ermm... InsyaAllah takda apa tu.."

Sedih pulak bila ingat semula ni... 😔

Mintak sangat Allah lindungi dia.. Kalau dia tengah dalam kesusahan aku mohon Allah keluarkan dia dari apa jua kesulitan tu. Kalau dia tengah sakit mintak sangat Allah sembuhkan sakit dia. Mintak Allah panjangkan umur dia dan ada jodoh kami bersama. Aku rasa dia last dah ni.. Kalau tak jadi dengan dia aku rasa aku dah malas nak mula lagi dengan sesiapa. Dah tua.. Mungkin dah tersurat nasib aku sendiri je takde pasangan sampai hujung usia nanti. Jadi aku tak boleh berharap banyak..

Tolonglah doakan Izal selamat.. Aku dah tak tau nak usaha macam mana lagi ni. Apa aku boleh buat cuma tunggu dan sabar je.. 😔

Kalau ikutkan apala sangat penantian 43 hari aku berbanding penantian 61 tahun Che Tom dari cerita Pulang tu.. Tapi bezanya yang dia tunggu tu suami dia. Aku ni ikatan apa pun takde lagi.. Tapi sekali dah bagi hati dan perasaan tu kat someone, macam ni lah aku ni.. 😔




You know you love me! XOXO,
-Scha

2 comments:

Anonymous said...

ok, im done marathon semua post. dari last year start pkp ada lah bukak blog ni tapi tak berupdate. harini bukak...eh byknya post baru. jadi kita habiskan masa lunch bulan puasa ni dgn membaca :)

anyway, selamat berpuasa. semoga yg baik2 saja utk izal yg dah lama menghilang.

-jz

gadis jumaat said...

Thanks la sudi baca semua post meluah isi hati semua ni.
Selamat berpuasa to u too! Amin atas doa yang baik2 tu..