Friday, June 24, 2022

When I Least Expected It

Aku masih tak sempat nak update secara best.

Aku just nak bagitau, aku dah dapat date nikah!

Asalnya plan 2 Julai 2022 tau. Tetiba kakak yang rapat dengan aku, Aju, dapat panggilan haji last minute... Dia dahla orang kuat untuk majlis aku nanti. Dan majlis nanti pun nak buat kat umah dia. So memang dia takde time kenduri aku 23 Julai nanti.. Sedih gila.

So time nikah aku nak sempatkan sebelum dia berangkat 1 Julai nanti.

So semalam, Khamis 23 Jun baru lengkap dokumen nikah aku n baru kakak aku Kak Da tolong submitkan ke pejabat agama. Aku berapa kali ulang mintak Kak Da tolong nego ngan pegawai supaya dapat date nikah cepat. Sebab ikutkan lepas hantar borang tu, processing dalam tempoh 3-4 hari.

Sekaliiiii pegawai tu cakap, "Puan kalau nak nikah esok pun boleh.. Cuma takut tak sempat apply cuti je la.." Wahaha gila btollll, lajusss!! So long story short, dapat la nikah Ahad ni 26 Jun, 3 pm. Fuhhhhh! Auto nervous oiiiiiii!

Aku punyela risau tersangkut sebab dokumen tak cukup itu ini... Kalau isi online form e-munakahat tu macam-macam dia mintak. Sijil nikah mak bapak. Sijil mati datuk. Mana ada dah semua tu. Dorang ckp kena gi JPN la untuk sah kan. Kena gi penguatkuasa sumpah la. Aku try check dengan kawan aku orang JPN, bayangkan la IC baru ayah aku pun takde dalam sistem. IC lama dia je ada dalam rekod. Orang JPN tu cakap, rasanya kalau zaman atok aku ni, masih guna Kad Beras. Haa Kad Beras?? Kau hade? Tak pernah dengar okay. Rasanya kad beras ni orang dulu-dulu ada untuk dapatkan beras agaknya..

So kesimpulannya memang takkan ada dalam rekod JPN la. Sebab ikut IC ayah aku pun, dia lahir tahun 1931. Dah tu atok aku mesti lahir paling kurang tahun 1911 ke kan. Takde rekod dah.. Orang JPN cakap rekod kat JPN yang lengkap banyak yang tahun 1940-an ke atas je. Bawah dari tu banyak rekod tak lengkap termasuk rekod ayah aku.

So, kat pejabat agama, kakak aku Kak Da kena angkat sumpah syarie depan pegawai. Kiranya buat keterangan bersumpah yang keterangan tu semua betul, supaya takde isu akad nikah tak sah nanti. Lepas tu semua urusan lancar je.. Dia kata seram pulak masa memula ikut pegawai tu baca, "wallahi wabillahi watallahi.." Kak Da kata banyak kali dia baca Rabbi Yassir Wa La Tuassir harap takde sangkut apa-apa dokument... Memang mudah urusan semalam.

So aku update sini niatnya partly as a reference untuk future bride yang ada issue sama macam aku. Sebab blog ni aku tengok masih banyak view utk post-post berkaitan perkahwinan. Kalau korang perempuan yang nak nikah dan takde bapak dah, pastu nak abang jadi wali, kena lampirkan sijil mati ayah dan datuk. Kalau sijil mati datuk dah takde jangan risau. Family (adik beradik) boleh angkat sumpah syarie ni.

Pastu dia mintak sijil nikah mak ayah jugak. Time kakak aku dulu, pegawai pejabat agama memang suruh pegi Kuala Terengganu untuk cuba cari rekod perkahwinan mak ayah aku yang dah berapa kurun tu tau. Memang takde la. Sebbaik time aku ni dia tau benda tu dah AGES ago so memang dah takdelaa... So takdela dia paksa soh bagi dokumen apa-apa, just angkat sumpah syarie tu je. Pegi JPN pun takyah. Alhamdulillah dapat pegawai yang memudahkan.

So... Wish me luck Ahad nih! Lusa je ni!! Aku balik Kuantan lepas habis keje harini dengan anak sedara aku. Aku belum bagitau Babah Yam lagi ni. Semua soh bagitau dia siap-siap huhuuu. Aku rasa aku bagitau esok. Tunggu hari dia tak bekerja sebab takut mood dia terganggu pulak kalau hari bekerja. Penat pk nak karang ayat cemana..

So next week status aku dah bertukar! Doakan jodoh aku kali ni sampai syurga please! Takutttt nak hidup dengan lelaki semula kalau ikutkan. Rasa nak lari semua ada ni wahahahaha tolongggg!






You know you love me! XOXO,
-Scha

2 comments:

Anonymous said...

you..! happy for u walau tak kenal. cuma baca dr blog je. congrats again!
nanti update lagi ya :)

-jz-

gadis jumaat said...

thanks so much stranger! thank u thank u.. insyaAllah...