Wednesday, November 9, 2011

Cerita Interview.

Hari yang baik untuk apdet blog! Office lengang n tarak keje mashuk... :D

14 Oktober lepas bermulalah episod baru aku kat tempat keje baru. TUJUH interviews aku pergi... Interview ke tujuh baru aku dapat... Huahuaa T_T. Time fresh graduate dulu pun tak seramai ni interviews yang aku pegi. 5 out of 7 interviews tu semua tanya soalan technical. Macam exam pon ada. Contoh soalan macam, "What is data dictionary?", ataupun "What are the steps to upload using BDC?" Fuhhhh.

Masuk interview ke 7 tu mmg aku dah down, rasa cam loser habis, rasa malu pun ye, pastu rasa konfem tak dapat lagi ni.... Mmg rasa taknak attend. Tapi kerna incik sayang kuturutkan... At least cuba kan?

So aku pegi je laa interview tu. Sampai2 kat bangunan ni, terdetik lam hati aku, "Woahhh kalo dpt keje sini, bangganyeee!"



Credit to: shahalamcity.com





Credit to: http://firdausrosli.wordpress.com

Sekali mmg dapat! Gagaga... Dari time interview lagi dah dapat hints yang aku akan dapat keje tu. Pastu interview pulak seronok giler, bergelak ketawa je dgn 3 interviewers time tu, dan takde technical interview! Jadi aku amek peluang tu untuk 'menjual diri' secara besstt! :P

Aku interview tu hari Jumaat, isnin tu dah dapat good news dah... Finally! So bile dorang offer dengan gaji yang sama dengan gaji last aku kat kompeni lama, aku pasrah je lah... Wpon basic salary naik, tapi allowances kurang, so in the end total dia sama je... T_T Aku rasa Allah dah tetapkan kerja ni yang terbaik untuk aku, sebab tu aku tak dapat keje lain n dapat keje ni...

Ada one of the interviews yang aku pergi tu, dia siap gelak kaw-kaw kat aku sbb aku takleh jawab soalan dia. Siot tak? Mmg lah bila kita dah experienced giler, kita rasa soalan semua senang2 je... Mamat2 tu dah experienced dalam 9-10 tahun, betapa jauhnye gap kalo nk bandingkan ngan aku yg 3++years of experience ni... Hangen je. Kalau taknak aku takpelah, tak perlulaa nak gelak2 ishk ishk... Mmg alhamdulillah tak dapat keje situ, takmo aku keje ngan orang with that kind of attitude... :-|

So in the end, sebenarnya aku rasa Allah kasi kerja yang paling sesuai dengan jiwa aku, yang aku rasa bleh stay untuk jangkamasa yg lama... Nak rasa colleagues macam family, nak ada aktiviti2 bes ngan colleagues, nak keje kat satu tempat je, bukan merata tempat ikut projects macam kompeni2 lama b4 this, barulah aku rasa belong to the company... N baru rasa sedia to start a family.

Workload pon setakat nih normal je. Tak terlalu sibuk, tak terlalu free. Okaylah kalau begitu, Alhamdulillah atas kurniaan rezeki...




Jaga diri & stay pretty!

xoxo,

3 comments:

F a i z a h ' s said...

mmg tensen keje ikot projek kan? kite pun ni projek da dpt tender kt org len kiranya tgh cari keje len jgk! doakan daku ye :)

UyaRayza said...

alhamdullillah rezeki tue :)

gadis jumaat said...

combi: amin... semoga anda berjaya.. :) tuh laa sebagai wanita yg nak committed pada family first, keje2 ikut projek ni mmg amat menyengalkan.. T_T

uya: alhamdulillah, ya bener.. :))